Vitéz Ferenc

Vélemény és vita

A Bigyó Könyve

A közhiedelem úgy tartja, a hét igenis fontos szám. Nemcsak jelképes volta miatt, hanem azért is, mert az ember életében minden hetedik év vízválasztó (állítólag a kapcsolatok hetedik évében történik a legtöbb szakítás)

Egyesek meg vannak győződve róla, hogy a sejtjeink hétévente kicserélődnek, noha ez a megújulás mindennapi és folyamatos, csak egyre lassabb.

Ne remélje, hogy megszabadul a könyvektől – figyelmeztet a cím: a könyvben Umberto Eco az egyik beszélgetőpartner. Én pedig azt írhatnám: ne remélje, hogy megszabadul Ecótól. Három erkölcsi szösszenet című tárcája 2012-ben, éppen hét évvel ezelőtt látott napvilágot. A középső „szösszenet” azt sejteti, hogy az önálló gondolkodás területén az elmúlt hét év alatt nem változott semmi, illetve rosszabb lett a helyzet. Az apropó az volt, hogy egy diák interneten kért segítséget Eco egyik tárcájának összefoglalásához.

A szerző megjegyzi, hogy a szóban forgó írás (A Bigyó) mindössze ötoldalas, és a diák jobban tette volna, ha elolvassa, kevesebb idejébe került volna, mint az interneten böngészni és várakozni. Még inkább elgondolkodtató egy másik, hasonló segítségkérésre érkezett válasz. Azt kellett kifejteni, hogyan hat a fiatalokra a technika. Egy bizonyos Luigia ezt írta: „Hahaha, én szerintem úgy hat rájuk a technika, hogy a közösségi hálón és a közösségi csatornákon keresnek egyszerű válaszokat, mert nincs már egy önálló gondolatuk, mástól várják a tejbepapit. A mindentudó net lett az ő hatalmas nagy anyucijuk, aki addig kényezteti őket, amíg ki nem huny az agyuk, hahaha!”

Szerintem ez nem annyira humoros, a kárörvendő hang is inkább elszomorít, hét év múltán azonban be kell látni: igaza volt Luigiának. Az internet világhódító útját semmi nem gátolhatja: könnyű megoldásokat kínál, és ebben a könnyűségben végül az ember is olyan könnyű lesz, hogy váratlanul elsodorja őt egy virtuális szellő. Nem tudom, van-e hét év arra, hogy megtanuljuk a praktikákat, miként kell okosan kezelni a netet és az okostelefonokat. Talán ez a hetvenhétezer fejű sárkány csak úgy győzhető le, ha messze elkerüljük? Ez nem jó stratégia – könnyűségében rejlik a nehézsége.

Vannak ugye ezek a fantáziabetűs generációk. A hagyományos kalkuláció szerint én éppen az X generációba születtem, Y és Z generációs diákokat tanítok, olyan leendő pedagógusokat, akik már az Alfákkal találkoznak. A Z generációsok a digitális bennszülöttek, én pedig bevándorló vagyok, és néha valóban azt tapasztalom, mintha olyan külföldiekkel lennék körbevéve, akiknek próbálom megtanulni a kultúráját és kommunikációs kódjait, de sokkal lassabban haladok vele, mint ahogy a technika változik.

Nekem a könyv még papírból van, a megoldást nem a neten keresem, hanem (bár magam is használom a digitális platformokat) saját kútfőből próbálom kimerni a következtetéseket. S ha véletlenül az lenne a feladatom, hogy értelmezzem Eco A Bigyó című írását, elolvasnám az eredetit. Talán azt is megnézném, mások mit gondoltak róla, majd leírnám, hogy én mit gondolok (vitatkozva is az olvasottakkal). A Bigyó 1961-ben íródott, Barna Imre 1994-es magyar fordításában a Bábeli beszélgetés című „minimálnapló” kötetben jelent meg – igaz, ebben a formában kicsit több, mint hat oldal.

A „Bigyó” egy mandula alakú, majdnem lapos, számtalan kis vájat rovátkolta, jókora gyémánthoz hasonló, de tompán, szinte fémesen csillogó marokkő. Ez a hegyes marokkő képes lyukat vájni a sziklába, darabokra törni a kókuszdiót, megsokszorozni az emberi kéz erejét. A barlangban munkálkodó Professzorhoz látogató Tábornok nehezen érti, hogyan lehet elkészíteni valamit, ami korábban nem létezett, aztán a tekintetében megcsillan a diadal: már nemcsak a medvét és a kígyót tudják elpusztítani a Bigyóval, hanem akár az ellenséget is, egy másik embert! A Professzor viszont elmagyarázza, miért nem akarta megmutatni találmányát. Olyasvalamire jött rá, ami meg fogja változtatni a világot, de megjelenésével a háború öngyilkossággá válna, az ellenség is megtanulja az elkészítését – ezért meg fogja semmisíteni. A Tábornok szerint a Professzornak ehhez nincs joga, mert az ellenséges horda veszélyezteti a békét. Elég lenne csak megmutatni: van egy Bigyójuk, szabályozzák majd a használatát, hogy csak békés célokat szolgálhasson. A Professzor azonban hajthatatlan – a Bigyó nem kerülhet ki ebből a barlangból. Erre a Tábornok „a Béke szent nevében” megragadta a marokkövet, „és dühvel, gyűlölettel telve tiszta erejéből lesújtott vele a Professzor fejére”.

Persze ez csak mese, a tárca végén a törzsfőnök ki is fejezi nemtetszését az ifjú mesélő felé, mondván, hogy nem bírja a sci-fit. Szólítja hát a vén énekmestert, aki a szerelemről, a szenvedélyről és a halálról mond el egy történetet. „A címe: A főemlős titka, avagy a Hiányzó Láncszem eltűnése”. Akkor, 1961-ben az atombomba jutott az ember eszébe a bigyóról; de vajon az internet volna most a mi új bigyónk? Új marokkövünk, új atombombánk? Egyáltalán: tisztában vagyunk-e azzal, hogy milyen eszközökkel zajlik a harmadik nagy háború?

Kapcsolódó írásaink

Dippold Pál

Dippold Pál

Cumisüveg

ĀA balliberális médiumok napok óta rugóznak egy távoli vidék általuk érdekesnek tartott eseményén

Bogár László

Bogár László

Nulla növekedés?

ĀAz emberiség veszélyes illúziókat táplál az elmúlt évszázadok látványos „sikerei” nyomán