Vitéz Ferenc

Vélemény és vita

Az Emlékezés Könyve

A mese helyét átvette a ballada, a ponyvaigényt fölváltotta a szociográfia. És a súlyos ítélet üzenetként azoknak is, akik lenézik az egyszerű embereket

Van az irodalomban egy sajátos alkotótípus, a „homo memoricus”, az emlékező író. Mert az írás egyúttal az emlékezet kitágítása – Borges szerint a könyv „az emlékezet és a képzelet meghosszabbítása”. Krúdynál ez egészen sajátos módon működött: Kosztolányi írta, hogy már olyan dolgokra is emlékezett, amelyek soha meg nem történtek vele. Az „emlékszem”, az „álmodom” és a „látom” élményének ötvözete a Krúdy-próza finom és lebegő szövete – nem lehetünk biztosak benne, hogy amire az író „emlékezik”, az vajon nem álom-e, és amit pillanatnyi látványként ír le, az nem a valódi és megálmodott emlékeinek ötvözete-e.

A soha meg nem történt dolgok ott vannak már a középkori történetírók műveiben, az emlékiratok és a naplók lapjain, nem beszélve a mai liberális sajtótermékekről, amelyek nemcsak a soha meg nem történtekről számolnak be, hanem a megtörténteket is elhallgatják. Kundera szerint a huszadik században „a regényírók egyre fogékonyabbak lettek a valószerűtlenség költészetére”, és ez a jelenség bizony mára a sajtóba is átvonult. A regény összemossa a történelmi idővel a főszereplő életének az idejét, tehát a regényíró nem történelmet rekonstruál, hanem alakokat és sorsokat teremt – s erre is van egy új médiaszavunk: „vágyvezérelt újságírás”.

De maradjunk az irodalomnál. Az emlékezés írásszervező aktusára Proust Az eltűnt idő nyomában regényfolyammal kínálja a legismertebb példát. A tizenhat kötet egyetlen emlékezéssor. A cselekmények nem a külső időben, hanem belül, a szubjektív időben játszódnak le. Módszere a szabad gondolattársítás, az asszociáció, ahogy a képek szeszélyesen, irányítatlanul kapcsolódnak egymáshoz. Ezt a modellt Prousttól függetlenül teremtette meg nálunk Krúdy, most mégis egy másik „emlékezőről” szólunk, Móricz Zsigmondról, akinek hamarosan 140. születési évfordulójára emlékezünk.

„Ahogy életemen végighaladok – írja az Életem regényében –, nem az események a fontosak nekem, nem a fordulatok és nem a mese. Szakadatlanul a miértet keresem.” Ezért is jellemzi az egyszerre szociografikus, memoárszerű családregénynek, önértelmező regényesszének tekinthető művet a folytonos elidőzés, a tűnődés, az asszociáció és reflexió, az idősíkok egymásba mosása. A gyermekkor egy eseménye, szimbolikus mozzanata felidéz benne egy későbbi emléket. Istvándiban például megjelent a szerelem, és Móricz ugyanúgy elgondolkodik az első szerelmen, mint szülei házasságán és a szerelem jelentésén („a gyengébbiknek a vágya az erősebb után”), majd saját házasságának csődjét, saját hibáit veszi sorra. Jankáról beszél, de ott van a tapasztalatok mélyén a Simonyi Máriával kötött házasság keserűsége is.

„Én sajnos a feleségemet mindig úgy neveltem, hogy nem volt jelző elég szép az ő szépségét dicsérni, nem volt engedelmesség elég alázatos, az ő istenségét imádni. Borzasztó. S nem volt elég pénz, hogy a mennyei angyal szolgálatára álljak vele. Igazán, ha visszagondolok, valósággal megmérgeztem, akit szerettem: én kemény s kritikus ember vagyok mindenkivel szemben. Sose voltam senkihez más, mint természetes, de a szerelemmel valami hamis és kietlen önmegalázás járt együtt, ami annyira elviselhetetlenné vált már, hogy orvoshoz fordultam, győzze meg a feleségemet, hogy nem okos, amit csinál… S nem lehetett szegénnyel semmire se menni, mert sajátságos módon azonnal öngyilkossággal fenyegetett. Vita, az volt, de érvelés soha.”

Amikor a számadás igényével nézett vissza életére, csak tízéves koráig tette ezt. A regény írásakor hatvanadik évébe lépő Móricz így fogalmaz: „Tízéves koromig több történt velem, mint azóta ötven év alatt. Írhatnám még a világ végéig, az életem végéig. Minek. Ennél többet nem mondhatok magamról. A többit a regényekben megírtam.” A Népköltés gyűjtői című 1933-as esszében már kijelentette, hogy az események mögött mindig az egyes életet, a sorsot kell látni. Rájött, hogy „az életnek ez a nehéz és tömött nyomorúsága feltétlenül kitermeli azokat a véres balladákat. Szegénység, éhség, nélkülözés mint valami természetes elem vette körül ezeket az életeket, s a lelki erőket szakadatlanul vad ellentétekbe csapta. Azontúl már figyeltem a magánéletek tragédiáit is a költészet által feldolgozottak mellett. S egyre jobban megismertem magát a falu életét. Rájöttem, hogy ez az élet nem olyan ragyogó és napsütéses, mint amilyennek a vendég, a rövid ideig átsuhanó szemlélő látja.” Móricz faluról jött, és a kis falvakba folyton visszatért. Emlékezése bár kezdetben inkább irodalmi és idealizáló volt, majd amikor rájött, hogy „a nép írói oly távol vannak a néptől”, az „aggódó figyelmeztetések” ellenére a falu megmételyezte. A mese helyét átvette a ballada, a ponyvaigényt fölváltotta a szociográfia. És a súlyos ítélet üzenetként azoknak is, akik lenézik az egyszerű embereket. Kis János Tragédiája a jelentéktelenségében rejlik: senki nem vette észre, hogy meghalt, mint ahogy azt sem, hogy élt. „Álmában lakodalomban volt, s nagyon jól teleette magát. Kedvetlenül gondolt rá, hogy elfelejtett mindent, azt is, hol volt, azt is, mit evett. Legalább ne ébredt volna fel.”

Kapcsolódó írásaink

Veczán Zoltán

Veczán Zoltán

Túlérett Paradicsom

ĀAbdullah eszmélete lassan keringett teste körül, hasztalan próbálva visszatérni gazdájába

Lóránt Károly

Lóránt Károly

Zöld fanatizmus

ĀNem kell megadni magunkat a zöldek és a liberálisok zsarolásának, a társadalmi és a gazdasági realitások és az idő, amely azokat igazolja, mellettünk állnak