Vélemény és vita

Jó volna érteni

Bizony jó volna sok-sok intézkedést, történést érteni, amit helyettünk és nevünkben tesznek a politika szereplői

Ám ők – nem ez idő tájt, hanem régóta – nem nagyon fáradoznak azon, hogy megértessék velünk, mi miért történik. Például a gazdaságban. Mindannyian – legalábbis remélem – örülünk annak, hogy Magyarország jól teljesít, egyre csökken a munkanélküliség, az adósság és így tovább. Annak persze sokan nem örülünk, hogy például Brüsszel megtámadta a magyar földtörvényt, mert az a külföldi spekulánsok helyett a hazai gazdákat, földműveseket igyekszik előnyben részesíteni. Nem ez az egyetlen „kedves” gesztusa Brüsszelnek, spongyát rá, már megszoktuk. Azzal is tisztában vagyunk, hogy az úgynevezett rendszerváltozást megelőző három évben – a bennfentesek jóvoltából – már megkezdődött a magyar gazdaság széthordása és kiárusítása. S mert nem volt elszámoltatás, erre is csak azt mondhatjuk, fátylat rá, bár nehéz fátylat borítani mindarra, amit akkoriban „örököltünk”, azaz a pénztelenségre, a mértéktelen eladósodásra. Ez utóbbi következményét adósságszolgálat címen ma is nyögjük.

Mindenesetre nehéz megérteni és jó volna magyarázatot kapni rá, mi az oka annak, hogy például a repülőterünket nem tudtuk visszaszerezni, hogy a Malévot legyőzhette a Wizz Air, amely sikeres cégnek bizonyul. Avagy miért kell német tőke egy irodabútor-gyártó cég létrehozásához, amit egyébként pár milliárdból meg lehet alapítani, és amelynek kapacitásbővítéséhez ez idő tájt cirka egymilliárd forint támogatással járult hozzá a magyar állam. A példák vég nélkül sorolhatók, s nincs nekem ezzel sok bajom, de mert mindig csak a rövid hírt olvassuk az újságokban, hát kíváncsiak volnánk arra, mi a magyarázat, az indok ezekre az örömhírként tálalt jelenségekre, amelyeket egyébként a napilapokban olvashatunk.

Ami azonban e cikk megírására késztetett, az a következő hír: Száz új munkahelyet teremt az indiai SMG autóipari beszállító cégcsoport új, ötmilliárd forintos beruházása. Túrkevén lesz az új üzem, amely fröccsöntött alkatrészekre specializálódott. Ehhez a kormány 1,48 milliárd forint vissza nem térítendő támogatást adott. A világ egyik legnagyobb autóipari beszállító vállalata újra Magyarországot tekintette az ideális befektetési helyszínnek. Ennyi a hír lényege, és én, valamint remélem még sok, valójában laikus, azaz hozzá nem értő ember arra azért kíváncsi lenne, egy ilyen üzemet, amely igazán nem valami őrületes összegből épül, vajon miért nem tudunk magunk megalapítani? Ráadásul az építését másfél milliárddal támogatjuk is. Ennyire szegények lennénk? Hiszen egy külföldi tulajdonú üzem bármikor szedheti a sátorfáját, és elmehet innen. Szóval, jó volna érteni, mi miért történik. S magam, elvetélt közgazdászként arra is kíváncsi vagyok, vajon a hihetetlenül elnépesedett Indiában miért nem kell a munkahely, a kereseti lehetőség a sokmilliónyi, nyomorban élő embernek? Mi magunk, saját erőből vajon miért nem tudtunk csatlakozni az autóipari beszállítói hálózathoz egy ilyen üzem felépítésével?

Lennének még kérdéseim, de a legalapvetőbbet, magyarán azt, hogy ennyi pénzből miért nem mi magunk építjük fel a gyárat, fel is tettem egy – e lap olvasói által is tisztelt – közgazdásznak. Azt mondta, nem tudja, miért van ez így. Legfeljebb annyit sejt, hogy az indiai cégek uniós tagországok segítségével szeretnének bejutni az európai, avagy a világpiacra.

Szóval, jó volna érteni.

Kapcsolódó írásaink

Boros Imre

Boros Imre

Olasz macera

ĀA görög adósságrobbanás hagyományos bombához hasonlítható, ami végül is főként Görögországot pusztította, de az olasz már atombomba lenne, és nem ismerné az országhatárokat

A magyarhirlap.hu weboldal sütiket (cookie) és különböző kódokat használ a megfelelő működés, elemzések készítése, a felhasználói élmény fokozása valamint az Ön számára releváns, személyre szabott ajánlatok összeállítása érdekében. Ezek használatát az Elfogadom gomb megnyomásával jóváhagyja. Bővebb információt az Adatkezelési Tájékoztatónkban talál.

Elfogadom