A Nap fogja az emberiség vesztét okozni

Lehetetlen hogy túléljük azt, amit a tudósok jövendöltek nekünk

Tudósok egy köre időt nem kímélve utánanézett, hogy mit tartogat a jövő a Nap és a Föld számára, és a jóslataikat nehezen lehet optimistaként értelmezni. A Nap 150 millió kilométerre van tőlünk, de még mindig képes pusztítást végezni itt a Földön – például a globális felmelegedéssel. Döbbenet, de elképzelhető, hogy nem a klímaváltozás lesz az emberiség veszte, hanem az, hogy a Nap elnyeli a bolygónkat – írta a promotions.hu.

A Nap fogja az emberiség vesztét okozni
A tudósok szerint lehetséges, hogy a Nap elnyeli bolygónkat
Fotó: AFP/NurPhoto/Nicolas Economou

A The Astrophysical Journal című folyóiratban megjelent új tanulmány a Rho Coronae Borealis nevű sárga törpecsillagot vizsgálja, amely rendkívül hasonló tulajdonságokkal rendelkezik, mint a mi Napunk.

A csillag tömege, sugara és fényessége nagyjából megegyezik a Napéval, a fő különbség a kettő között a korukban van. A Rho Coronae Borealis feltételezhetően körülbelül 10 milliárd éves, míg a Nap ennek csak körülbelül a fele, 5 milliárd év körülire tehető.

A kutatók megállapították, hogy a csillag életciklusa végéhez közeledik, ami azt jelenti, hogy végül vörös óriássá válik, vörös óriássá válása során pedig a csillag elnyeli a körülötte lévő bolygókat.

A tudósok szerint a Rho Coronae Borealis körül négy ismert keringő bolygó van, és az átmenet során a csillag légköre végzetes hatással lesz rájuk, gyakorlatilag elnyeli őket.
A vörös óriássá válás folyamata azonban várhatóan csak egymilliárd év múlva következik be, és mivel a Rho Coronae Borealis rendkívül hasonlít a mi Napunkhoz, az előrejelzések szerint ugyanez fog történni, és ez lesz a Nap és a naprendszer sorsa is.

Mivel azonban a Rho Coronae Borealisnál drámaian fiatalabb, a Nap átváltozása várhatóan csak néhány milliárd év múlva következik be, így ez a mi életünkre már biztosan nem lesz hatással, a jövő generációi előtt azonban meglehetősen hatalmas problémaként tornyosul majd.