Tudomány

Nyomjon rá az ébresztőjén a szundira reggelente, bebizonyították, hogy jól jár vele

Egy friss kutatási eredmény szerint nincs semmilyen negatív hatása annak, ha valaki reggelente többször is lenyomja az ébresztőjét

Valószínűleg nem tévedünk nagyot, ha azt mondjuk, a legtöbb ember a reggeli ébresztője hallatán még kétszer-háromszor rányom telefonján a szundi gombra, mielőtt felkelne. De mennyire teszünk ezzel jót a szervezetünknek? A Stockholmi Egyetem kutatói ennek jártak utána – írja a Hvg.hu.

Nyomjon rá az ébresztőjén a szundira reggelente, bebizonyították, hogy jól jár vele
Fotó: NorthFoto

Tina Sundelin kollégáival együtt azután vágott bele a kutatásba, hogy egyre több helyről mondogatták, a reggeli visszaalvásnak negatív hatása lehet az egészségünkre – számolt be róla a Gizmodo. Csapatával két vizsgálatot végzett el. Az egyikben 1700 embert kérdeztek meg online az alvási szokásaikról. A válaszadók 69 százaléka mondta azt, hogy használja az ébresztőnél a szundi funkciót, vagy időnként több ébresztőt is beállít.

Azok, akik így tettek, általában fiatalabbak voltak azoknál, akik egyből felkeltek reggel. Arról is beszámoltak, hogy valamivel – körülbelül 13 perccel – kevesebbet alszanak hétköznap, és gyakrabban voltak reggelente álmosak. De ami fontos: nem volt szignifikáns különbség az alvás átlagos minőségében a két csoport között.

A második vizsgálatban 31 olyan ember alvását vizsgálták alváslaborban – három, nem egymást követő éjszaka során –, akik saját bevallásuk szerint hajlamosak reggel rányomni a szundi gombra. Az első éjszakát követően először úgy aludhattak, ahogy szoktak, majd a ráadáspercek nélkül. A következő napon az önkéntesek reggel és délután kognitív teszteket végeztek.

Kiderült, semmilyen szignifikáns különbség nincs az emberek stresszhormonszintjében, reggeli álmosságában és hangulatában a szundi gomb miatt. A slusszpoén: a kognitív teszten még jobban is teljesítettek a szundikálók – olvasható a Journal of Sleep Research szakfolyóiratban.

A kutatás megállapításai szerint pozitív hatással lehet a reggeli szundikálás azokra, akik később szoktak lefeküdni, vagy kevésbé alszanak jót éjszakánként.

A tanulmány szerzői hozzáteszik, érdemes lenne nagyobb mintán elvégezni a vizsgálatot, illetve azt is megnézni, hogy milyen hosszú távú hatásai lehetnek annak, ha valaki rendszeresen lop magának még néhány percet a reggeli felkelés előtt.

Kapcsolódó írásaink