Tudomány
Tegye fel a kezét, aki szerint az üveges kóla finomabb!

A fentiekből márt kitalálható, az üveges kóla a nyerő, de hogy miért, azt a Le Parisien című francia lap alaposan körbe járta. Kezdjük azzal, hogy a műanyag egy polimer. Egymáshoz kapcsolódó molekulahálók halmaza, s „idővel megfigyeltük, hogy az ízek bevándorolnak a csomagolásba. És ez nem egyirányú jelenség. A folyamat a másik irányban is újraindulhat” – magyarázta Pierre Giampaoli, az AgroParisTech élelmiszerekre alkalmazott analitikai kémia oktatója és kutatója.
A következmény egyértelmű: „A műanyag polimer az italba hatolva befolyásolja a folyadék érzékszervi tulajdonságait” – árulja el Fabrice Rivet, az Európai Üvegcsomagolási Szövetség műszaki igazgatója. Az üvegbe ezzel szemben nem jutnak be az aromák. „Egy nagyon szoros kötésekkel rendelkező molekulaszerkezetet kell elképzelni. Ezek olyan erősek az atomok között, hogy a lánc teljes gátat képez” – hangsúlyozta a tudós, aki egy otthon elvégezhető kísérletet javasol mindenkinek.
„Tartsunk egy paradicsomszószt egy üvegdobozban, egy másikat pedig műanyagban. Miután kimossuk őket, látni fogjuk, hogy a második esetben az edény elszíneződik, ellentétben az elsővel. Mi a helyzet a konzervdobozzal? A konzervdoboz nem csak alumíniumból készül. Belül egy vékony műanyagréteg is van, amely biztosítja, hogy a tartály ne rozsdásodjon” – fűzte hozzá Fabrice Rivet.
De a fizika nem magyaráz meg mindent! – állapította meg a francia lap.
Más tényezők is szerepet játszanak abban, miért tűnik finomabbnak az üvegpalackokba csomagolt Coca-Cola. „Gyakran beszélek a diákjaimnak arról, hogy a nyár közepén, a tengerparton megivott sangriának egyáltalán nem olyan az íze, mint a tél közepén, vizsga előtt megivottnak” – jegyzte meg Giampaoli professzor az AgroParisTech-ről. Erre az a magyarázat, hogy az agy az íz és az illat mellett számos más paraméter integrálásával végez érzékszervi elemzést. „Figyelembe veszi például azt, hogy hol vagyunk. De ez még nem minden. A vizsgálatba az összes érzékszervünk bevonódik: a hűvös palack tapintása, a kupak kinyílásának hangja – ezek mind pozitív hatással van arra, hogy hogyan érezzük magunkat” – tette hozzá a tudós.
Végül az agy elemzését finomítja a csomagolás vizuális érzékelése, a csomagolás formája és minősége. A csomagolás nagyon fontos a reprezentativitás szempontjából. Nem véletlenül csomagolják a parfümmárkák a termékeiket csinos üvegekbe, amelyek mind üvegből készültek. Ez az italszektorra is igaz, amint azt a Verallia, a francia üvegcsomagoló óriás által készített, házon belüli marketing tanulmány is megerősíti. A Mind Insights intézet által 2022 júniusában végzett elemzés szerint a megkérdezett fogyasztók 62 százaléka rosszabbnak találta a dobozos kiszerelésű limonádé ízét, mint az üvegpalackban tárolt ugyanazon italét.