Tudomány
A hírességeket imádó embereknek alacsonyabbak a kognitív képességei
Állítja egy tanulmány

A kutatók 1763 magyar felnőttet vontak be egy online felmérésbe, amely egy sor intelligenciatesztet tartalmazott, amelyek célja a megismerés két különböző aspektusának felmérése volt. Az első a „kikristályosodott intelligencia” értékelését célozta a résztvevők szókincsének vizsgálatával, míg a „folyékony intelligencia” mérésére egy számjegy-szimbólumtesztet használtak.
A résztvevők kitöltötték a Celebrity Attitude Scale kérdőívet is, hogy meghatározzák a hírességek iránti megszállottságuk szintjét.
Azokat, akiknek a sztárok iránti érdeklődése a hírességek életének a barátokkal való megvitatására korlátozódott, a „szórakoztató-szociális” rajongók közé sorolták. A következő szint, amelyet „intenzív-személyes”-ként határoztak meg, a hírességekkel kapcsolatos kényszeres gondolkodással járt. A megszállottság legmagasabb szintjét „határeset-patologikusnak” nevezték. Az ebbe a kategóriába tartozó emberek hajlamosak voltak egyetérteni az olyan állításokkal, mint például: „Ha olyan szerencsés lennék, hogy találkozhatnék a kedvenc hírességemmel, és megkérne, hogy szívességként tegyek meg valami illegális dolgot, valószínűleg megtenném.”
A kutatók felmérték az egyes résztvevők anyagi jólétének és önbecsülésének szintjét is.
A kutatók megállapították, hogy a hírességek iránti megszállottság magasabb szintje mind a kristályos, mind a folyékony intelligencia esetében alacsonyabb pontszámokkal járt együtt, és ez a tendencia még akkor is érvényes volt, ha más demográfiai tényezőket is figyelembe vettek.
A lineáris regressziós modellek azonban nem mutatták ki, hogy a hírességek imádata ténylegesen okozta volna a kognitív képességek csökkenését, így nehéz pontosan megállapítani, hogy miért is áll fenn ez az összefüggés. A kapcsolat természetét illetően a tanulmány szerzői azt feltételezik, hogy a hírességek iránti megszállottság akadályozhatja a kognitív képességeket, mivel az „egyoldalú érzelmi kötődés” fenntartásához szükséges intenzív összpontosítás és figyelem intenzív szintje miatt.
Másfelől azt feltételezik, hogy a magasabb intelligenciaszinttel rendelkező emberek kevésbé valószínű, hogy imádják a hírességeket, mivel jobban képesek felismerni a „híres személyiség mögött rejlő marketingstratégiákat”. Végül arra a következtetésre jutottak, hogy további kutatásokra van szükség annak megállapításához, hogy a hírességek iránti megszállottság az alacsonyabb intelligenciahányados oka vagy következménye. Eredményeiket összegezve kifejtik, hogy „a hírességek imádata olyan tényezőnek tekinthető, amely az iskolai végzettség, az életkor és az anyagi jólét mellett – és attól függetlenül – megváltoztathatja a kognitív teljesítményt, bár más tényezők erősebb előrejelzők lehetnek.