Tudomány
Megcsinálták a vérvizsgálatot, amely kimutatja, mennyit aludt valaki
Jön a büntetés az álmos sofőröknek

Korábban már több kutatás is megállapította, hogy álmosan ülni a volán mögé pontosan olyan, mintha valaki alkoholt fogyasztott volna vezetés előtt. Hogy ez miért rendkívül veszélyes, azt valószínűleg nem kell ecsetelnünk – írta meg a hvg.hu. A probléma viszont az, hogy míg utóbbit ki lehet szűrni, az alváshiány kimutatására nincs megfelelő teszt. Hamarosan azonban lehet.
A The Guardian arról írt, hogy két éven belül elérhetővé válhat az a vérvizsgálat, amely megállapítja, hogy egy balesetet okozó sofőr alvászavarban szenved-e. Ez lehetővé tenné, hogy vád alá helyezzék azokat a sofőröket, akik álmosan ülnek a volán mögé.
Az alvásszakértők egyetértenek abban, hogy valamilyen módon ki kellene szűrni azokat, akik kevés alvás után ülnek volán mögé. A lap emlékeztet: a brit sofőrök csaknem fele vallotta be, hogy kevesebb mint 5 órányi alvás után szokott vezetni. A szakértők szerint az Egyesült Királyságban bekövetkezett összes baleset 20 százalékáért felelősek a fáradt autósok, míg a halálos balesetek nagyjából negyede írható a kialvatlanság számlájára.
Clare Anderson, az ausztrál Monash Egyetem kutatója csapatával együtt öt olyan biomarkert azonosított a vérben, amelyek 99 százaléknál nagyobb pontossággal képesek kimutatni, hogy valaki a vizsgálat előtti 24 órát, vagy esetleg még többet ébren töltött-e.
Anderson szerint ezek a biomarkerek a test különböző részein termelődnek, ami azért érdekes, mert az alváshiány számos betegséggel összefüggésbe hozható. A tesztet valós körülmények között is letesztelték, és még így is majdnem 90 százalékos pontosságot mutatott, ami rendkívül magas szám.
A kutató szerint további vizsgálatokra lesz szükség, hogy kiderüljön, számszerűsíthető-e a teszt eredménye. Magyarul: megmondható-e belőle, hogy valaki 5-6 órát aludt, vagy csak kettőt.
A vizsgálatot egy baleset után a kórházban végeznék el, pont úgy, mint egy alkohol- vagy drogtesztet. A közúti ellenőrzés csak később érkezhet, mert ahhoz még ki kell fejleszteni a biomarkerek azonosítására szolgáló hordozható eszközöket. Emellett törvényi szabályozás is kell annak érdekében, hogy egyértelmű legyen, minimum hány óra alvásra van szükség ahhoz, hogy valaki volán mögé ülhessen – olvasható a portálon.