Ez az édesítőszer lehet a megoldás a cukorbetegség kezelésére

Az elmúlt évtizedekben számos tanulmány született a cukorhelyettesítők biológiai hatásairól, melyek többek között megállapították, hogy az édesítők módosíthatják a bélmikrobiom összetételét is, ezért nem meglepő, hogy újabb és újabb kutatások igyekeznek feltárni az édesítőszerek titkos világát.

Ez az édesítőszer lehet a megoldás a cukorbetegség kezelésére
A cukor helyettesítése érdekében megalkotott szukralóz kutatási eredményei ígéretesek eredményeket hoztak az egereknél
Fotó: MH

A londoni Francis Crick Intézet kutatói a szukralóz egerekre gyakorolt hatását vizsgálták, amely során kimutatták, hogy annak nagy dózisa csökkenti az immunválaszt. Az eredmények azt sugallják, hogy a cukorhelyettesítő szukralózt egy napon fel lehetne használni az autoimmun betegségek kezelésére is – írja a nature.com.

A szukralóz egy mesterséges, kalóriamentes édesítőszer, amely 600-szor édesebb a szacharóznál, s bár a kutatók nem vizsgálták az emberre gyakorolt hatását, úgy vélik nem valószínű, hogy normál dózisban történő fogyasztása káros lenne. Az eredmények azt sugallják, hogy az édesítőszernek egyértelmű biológiai hatása is van az ízserkentésen túl.

Hogy kiderítsék milyen hatása van a szukralóznak az immunrendszerre, laboratóriumi vizsgálatok során egerekből és emberekből vett T-sejteknek nevezett immunsejteket tanulmányoztak, kitéve azokat a szukralóz hatásának. Ezek a sejtek ugyanis központi szerepet játszanak az immunválasz működésében.

Az egerek az emberi maximális biztonságosan bevihető adag rágcsálókra vetített dózisát kapták, annak érdekében pedig, hogy kiderítsék, mennyire reagál az immunrendszerük, olyan egereken kísérleteztek, amelyeknek bakteriális fertőzésük vagy tumorjuk volt. Az egerek T-sejt-válasza csökkent, amikor azonban megszüntették a szukralóz adagolását a T-sejt-válaszaik elkezdtek helyreállni.

A kutatók szerint azonban ez akkora mennyiségben, amekkorát egy ember a napi étrendjében bevisz, nem jár semmilyen hatással. Úgy tűnik, hogy az édesítőszer csak a T-sejteket károsítja, más immunsejteket, például B-sejteket vagy mieloid sejteket nem, és nem halmozódik fel a T-sejtekben sem.

Karen Vousden, a tanulmány társszerzője szerint a szukralóz immunrendszerre gyakorolt hatása nem eredendően negatív. Az eredmények rávilágítanak annak lehetőségére, hogy az édesítőszert egy napon akár terápiásan is felhasználhatják majd autoimmun betegségek kezelésére, mondja.

Hogy ezt az elméletet teszteljék, a kutatók nagy adag édesítőszert adtak olyan egereknek, amelyeket úgy tenyésztettek ki, hogy hajlamosak legyenek az 1-es típusú cukorbetegségre. Ennek az autoimmun betegségnek következménye, hogy a T-sejtek megtámadják és elpusztítják a hasnyálmirigy inzulintermelő bétasejtjeit.

Mintegy 30 hét elteltével az édesítőszert kapott egereknek csak körülbelül egyharmadánál alakult ki cukorbetegség; ezzel szemben az összes, csak vizet kapó egérnél kialakult a cukorbetegség.

A kutatók úgy vélik, hogy amennyiben a jövőbeni tanulmányok a szukralóz emberekre gyakorolt hatását is hasonlónak találnák, akkor lehetőség nyílna arra, hogy a hagyományosabb immunszuppresszív gyógyszerekkel együtt alkalmazzák, ezáltal lehetővé válna az orvosok számára, hogy csökkentsék ezeknek a gyógyszereknek az adagját. Ez a kutatási út azért különösen ígéretes, mert a szukralóz előállítása olcsó, és kevesebb nemkívánatos mellékhatása is lenne.