Történelem

Ősi papnő sírhelyét azonosították Pompeiben

A titokzatos pompei nő valószínűleg jelentős politikai hatalommal rendelkezett

A pompei elit temetőjében talált sírhelyet azonosították egy ősi papnő végső nyughelyeként, aki valószínűleg a termékenység istennőjét, Cerest szolgálta. A régészek szerint ez az első sír, amelyet a végzetes városban Ceres kultuszához kapcsolnak, és a benne nyugvó nő valószínűleg magas társadalmi és politikai pozíciót töltött be.

Ősi papnő sírhelyét azonosították Pompeiben
A domborműhöz nem tartozik felirat, ezért sem a nő, sem férje személyazonosságát nem lehet megerősíteni
Fotó: NorthFoto

A Porta Sarno temetkezési komplexumban talált sír – amely Pompei felső rétegeinek temetkezési helyeként szolgált a város 79-ben bekövetkezett pusztulásáig – egy fiatal menyasszonyt és vőlegényt ábrázoló gazdag domborművel díszített. „Ezek a szobrok és a sír többi része hatalmas költségekkel járhatott, amelyeket csak gazdag és befolyásos nők és férfiak engedhettek meg maguknak” – írják egy új tanulmány szerzői, számol be az IFLScience.

Különösen érdekes az életnagyságú, fátyolos női szobor, amely a kutatók szerint „a visszafogott, szemérmes és őszinte nő” képét idézi. Ennél is fontosabb azonban, hogy a nő kezében egy aspergillumot tart, amely egy babérág volt, „amelyet a papok és papnők használtak a helyiségek megtisztítására és megáldására azáltal, hogy a vallási szertartások során elégetett tömjén vagy más illatos gyógynövények füstjét szétoszlatták”.

Ezenkívül a nő nyakláncán egy félhold alakú amulett, az úgynevezett lunula látható. A lunulákat általában fiatal, hajadon lányok viselték, és a menyasszonyok nem viseltek ilyen ékszert az esküvőjükön. A lunula jelenléte a szobron ezért különleges kapcsolatra utalhat e nő és Ceres között, akit a mezőgazdasághoz és a terméshez való kapcsolata miatt szorosan társítottak a holdfázisokkal.

Ennek alapján a tanulmány szerzői azt feltételezik, hogy a menyasszonyt körülvevő szimbolika „Ceres papnőjeként azonosíthatja”. Sajnos azonban a domborműhöz nem tartozik felirat, ezért sem a nő, sem férje személyazonosságát nem lehet megerősíteni.

„A nő szobrászati ábrázolása az egyik ritka példa arra, hogy egy papnőt a vallási rangjához tartozó tárgyakkal ábrázolnak, és ez az egyetlen ilyen példa, amelyet eddig Pompeiben találtak – írják a kutatók. – A papnői rang volt a legmagasabb társadalmi rang, amelyet egy nő elérhetett. A papnők fontos szerepet játszottak a közéletben. Hatalmi pozíciójuk messze meghaladta a többi nőét, és nagyon hasonlított a férfi papokéhoz” – teszik hozzá.

Ez a felfedezés jelentősen hozzájárul a Pompei apokaliptikus pusztulása előtti társadalmi, vallási és politikai valóság megértéséhez, arra utalva, hogy az ókori városban Ceres kultusza jelen volt, és az elit nők papnőként szolgálhattak.

Kapcsolódó írásaink