Történelem
Bizarr koponyamódosítást fedeztek fel három viking nőnél
A viking korban megszokottak voltak a különböző testmódosítások

A Matthias Toplak és Lukas Kerk által jegyzett és a Current Swedish Archaeology című folyóiratban közzétett tanulmány mintegy 130 olyan, főként férfi személyt azonosított, akiknek fogaiba vízszintes barázdákat véstek.
Bár ezeknek a fogászati elváltozásoknak számos értelmezése létezik, a rabszolgák jelölésétől kezdve a harcos elit jelképeiig, a kutatók szerint közelebbről megvizsgálva a fogak egy zárt kereskedőcsoporton belüli identitásjelzőként szolgálhattak.
A viking korban a mesterséges koponyamódosítások eddig mindössze három, Gotlandról származó női egyedről ismertek. A XI. század második feléből származó mindhárom nőt Gotland különböző pontjain temették el. Koponyamódosításaik egyedi és figyelemre méltó megjelenést kölcsönöztek nekik, megnyújtva fejüket.
Két esetben további részletek is felfedezhetők: az egyik nő 25 és 30 éves kora között hunyt el, míg a másik 55 és 60 éves kora között.
Úgy tűnik, hogy ezek a koponyaelváltozások, ellentétben a fogászati módosításokkal, idegenek a skandináv viking kultúrától. A 9-11. századból származó eseteket már találtak Kelet-Európában, ami alapján onnan származhatnak.
A módosított koponyával rendelkező nők jelenléte kérdéseket vet fel azzal kapcsolatban, hogy a gotlandi társadalom, vajon hogyan viszonyult az idegen identitáshoz, illetve hogyan értelmezte azt a gyakorlatot ami Skandináviába még ismeretlen volt, amikor ezek a nők oda érkeztek.
„Továbbra is tisztázatlan, hogy a koponyamódosítás szokása hogyan jutott el Gotlandra” – írták a szerzők. „A három nő – Havor, Ire és Kvie – vagy Délkelet-Európában született, és talán koponyájukat ott módosították életük első éveiben gotlandi vagy kelet-balti kereskedők gyermekeként, vagy a módosítások Gotlandon, illetve a Balti-tenger keleti részén történtek, és így a skandináv viking korban sokáig ismeretlen kulturális átvételt jelentenek. Feltételezhetjük a három nő közös hátterét a három temetés közeli kronológiai datálása, és különösen a koponyamódosítások nagyon hasonló kivitelezése miatt.”
E három nő gazdagon díszített sírja, amelyeken ékszerek és más, a gotlandi nők ruházatára jellemző kiegészítők találhatók, arra utal, hogy a helyi közösség elfogadta és integrálta őket. Bár e nők vallási hovatartozása ismeretlen, Toplak és Kerk azt gondolják, hogy keresztény keretek között helyezték őket végső nyugalomra.