Tech
Félelmetes repülésből biztonságos utazás
Az a cél, hogy a légi közlekedés a lehető legbiztonságosabb legyen

Modern repüléstechnikai biztonsági fejlesztések a jövőből
1️ Teljes repülőgépes ejtőernyőrendszerek (Ballistic Recovery System – BRS)
A kisebb repülőgépek, mint például a Cirrus SR22, már most is alkalmaznak teljes gépre szerelhető ejtőernyőrendszert. Ezek a rendszerek képesek egy vészhelyzetben lévő gépet — például motorhiba vagy a pilóta rosszulléte esetén — egyetlen mozdulattal, ballisztikus rakétával fellőni az ejtőernyőt, amely lelassítja a repülő süllyedését, és képes viszonylag biztonságosan földet érni akár fák között, akár vízre.
A nagy utasszállítók esetében a technológia méret és súly miatt még nem alkalmazható, de a mérnökök vizsgálják annak lehetőségét, hogyan lehetne valamilyen hasonló rendszert a jövőben integrálni.
2️⃣ Automatikus vészhelyzeti leszállító rendszer
A modern, kisebb gépekbe már elkezdték beépíteni az úgynevezett Autoland rendszert. Ez képes felismerni, ha a pilóta cselekvőképtelenné válik vagy ha veszélyhelyzet adódik. Egy gombnyomással aktiválható, de automatikusan is működésbe léphet, és képes önállóan irányítani a repülőgépet a legközelebbi repülőtérre, majd ott automatikus leszállást végrehajtani.
A rendszer felismeri a legközelebbi leszállópályát, kommunikál a légiforgalmi irányítással, és képes teljesen önállóan befejezni a repülést.
3️⃣ Tűzoltó rendszer a hajtóművekben és a raktérben
A repülőgépek ma már fejlett tűzérzékelő- és oltórendszerrel rendelkeznek, különösen a hajtóművekben és a csomagtérben. Speciális hő- és füstérzékelők folyamatosan figyelik a tereket, és tűz esetén halonnal vagy hasonló oltógázzal pillanatok alatt elfojtják a tüzet anélkül, hogy oxigént juttatnának a lángokhoz.
A fejlesztők jelenleg dolgoznak újabb, környezetbarátabb oltógázokon, amelyek kevésbé károsítják a légkört, de ugyanilyen hatékonyak.
4️⃣ Szárnyvégre szerelt turbulencia-érzékelő rendszerek
A légörvények és turbulenciák mindig is kockázatot jelentettek a repülésben, különösen felszállás és leszállás közben. A kutatók olyan aktív szárnyvégi szenzorokat fejlesztenek, amelyek valós időben képesek előre jelezni a várható légörvényeket, és a pilótát időben figyelmeztetik, vagy akár a gép automatikusan alkalmazkodik a légáramlási viszonyokhoz.
5️⃣ Intelligens futóművek és leszállási asszisztensek
A jövő repülőgépeiben az intelligens futóművek képesek lesznek alkalmazkodni a különböző felületekhez, és szélsőséges helyzetekben (például kényszerleszállás egy nem kijelölt területen) képesek lesznek csökkenteni a becsapódás erejét.
Az új generációs gépek emellett precíziós műholdas navigációs rendszerekkel dolgoznak, amelyek akár rossz látási viszonyok között, sűrű ködben is képesek teljesen automatikus leszállást végrehajtani.
6️⃣ Elektronikus repülőgépállapot-figyelő rendszerek (Health Monitoring Systems)
A modern utasszállítók fedélzetén működő elektronikus rendszerek valós időben figyelik a gép minden egyes alkatrészének állapotát — legyen szó a hajtóművek működéséről, hidraulikai rendszerekről vagy a repülésirányító rendszerekről. Ha bármilyen rendellenességet érzékelnek, automatikusan jelzik a pilótának, sőt, akár a karbantartó személyzethez is továbbíthatják az adatokat a földre még a leszállás előtt.
7️⃣ Robotpilóta és mesterséges intelligencia alapú döntéstámogatás
A jövő repülőgépeiben a mesterséges intelligencia nemcsak segíteni fog a pilótáknak döntéseikben, hanem képes lesz önállóan javaslatot tenni a legbiztonságosabb manőverre vészhelyzet esetén. Például ha hirtelen géphiba lép fel, a rendszer gyorsan kiértékeli a lehetőségeket, javaslatot ad a legközelebbi alternatív repülőtérre, és szükség esetén irányítja is a repülőgépet.
A leválasztható kabinos ejtőernyőrendszertől az automatikus vészhelyzeti leszállásokon át a mesterséges intelligenciával támogatott döntéshozatalig egyértelműen az a cél, hogy a légi közlekedés a lehető legbiztonságosabb legyen.