Tech
Autóipar és CES - fókuszban az innováció

Véget ért idén a CES, azaz a Consumer Electronics Show, amelynek ebben az évben Las Vegas adott otthont. A rendezvény tulajdonképpen előrejelzi adott év tech-újdonságait, alapvetően pedig egy fogyasztói kiállítás, szórakoztatóelektronikai szemle.
Az eseményen olyan „vívmányokat” is meg lehetett tekinteni és ki lehetett próbálni idén, mint az alvás közben használható fülhallgató, amelynek köszönhetően a telefonunk ébresztője belecsörög közvetlenül a használó fülébe. Lehetett találkozni „cuki” okoskiegészítőkkel, de akár egy applikációval összekötött okosserpenyővel is, amelyet precíziós mérleggel szereltek fel. Bár sok bemutatott találmány inkább szórakoztató, évről évre mégis egyre több autóipari szektorra vonatkozó megoldást mutatnak be a résztvevő társaságok.
A profitline Deloitte-ról készült beszámolója szerint ennek fő okai az autóipar és közlekedés utóbbi években elindult, gyökeres átalakulása, illetve az, hogy a szoftveripar folyamatos fejlődése egyre több iparágat áthat, és befolyásolja annak működését – így van ez az autóiparral is. A 2020-as CES-en ez a trend még jobban körvonalazódik, mint korábban: soha nem volt annyira autóipari és közlekedési fókuszú a kiállítás, mint idén.
A trend egyébként Magyarországon is bőven tetten érhető: a Datahouse adatai szerint 2018-ban összesen 159 326 új személygépkocsit és kishaszonjárművet helyeztek forgalomba Magyarországon, ami tizenhét százalékkal több (23 125 jármű) az azt megelőző évihez képest. A márkák között a legnépszerűbb a Ford (19 755 jármű), a Suzuki (19 292) és a Volkswagen (12 351). Negyedik az Opel (12 336), ötödik a Skoda (11 842). A modellek versenyében hazai autó nyert, a tavalyi bajnok Suzuki Vitara.
Annak ellenére azonban, hogy az elmúlt ötven évben az autóipari szereplők dollármilliárdokat fektettek automatizációs megoldásokba és fejlett technológiákba, fejlesztéseikkel csak követik a negyedik ipari forradalom, vagy Ipar 4.0 színterét meghatározó adat és technológiai cégeket.
Ezek az úgynevezett CASE (Connectivity, Autonomy, Shared mobility, and Electrification, magyarul összekapcsolt, önvezető, megosztott és elektromos) technológiák, amelyek a közeljövő teljes, autóipart átalakító technológiai innovációira, és maga az autó mint jármű koncepciójának és funkciójának módosulására érti.
Kulcskérdés az is a profitline értelmezése szerint, hogy ki fogja megfizetni a mobilitás jövőjét – például az elektromos közlekedést kiszolgáló töltési infrastruktúrát. A globális felmelegedéssel kapcsolatos új szabályozásoknak való megfelelés, az élesedő verseny és a lemaradástól való félelem miatt az autógyártók egyszerre tartanak több K+F vasat is a tűzben.
A költségek különböző szereplők közötti szétosztása, költség és rizikó partnerségek létrehozása, hagyományos és új szereplők együttműködése elkerülhetetlennek látszik. Ahhoz, hogy a CASE technológiáknak értelme is legyen, ezekre kérdésekre kell minden szereplő számára megnyugtató választ adni.
„A technológiai óriások diktálta versenyben tehát meg kell felelnie az autógyártóknak. Közben egy átalakuló iparágban kell helytállni, szinten tartani vagy növeli az értékesítést, és közben különböző irányokba fejleszteni. Mindezt egy olyan környezetben, ahol nem megfelelően kiépített az infrastruktúra és nincs tisztázva a financiális háttér. Ahogy az sem, hogy pontosan mi lesz az autó funkciója a jövőben: mennyire veszik át a városi közlekedés szerepét a közösségi közlekedés új formái, az önvezető járművek és légitaxik” – mondta dr. Gábor Zoltán, a Deloitte gyártó cégekre specializálódott csoportjának vezetője.