Kultúra

Sosem látott fényképek a bizalomról

Stalter György életműve a Mai Manó Ház időszaki kiállításán: a kifejezhetetlen dolgok és a különös felszabadultság nyomában

Régiúj képek címmel látható a Magyar Fotográfusok – Mai Manó Házban Stalter György kiállítása. A híres sorozatokból – Tólápa, Cigányok, Balkán utca, Manufaktúra és Börtönlakók – az ismert képek mellett olyanokat is láthatunk, amelyek még sosem voltak lenagyítva. Ezeket egészíti ki az öt teljes sorozatot digitális formában megjelenítő monitor.

fényképek 20160519
Az alkotó önmagát „szubjektív dokumentaristának” tartja, aki nemegyszer történetet mesél (Fotó: Csudai Sándor)

Mosolygó cigány fiú tiszteleg, mellette egy kutya fordítja vissza a fejét, érdeklődik, hogy mi történik mellette. A következő képen vetett ágyon kamasz lány pózol, egy fekete-fehérre, szinte barokkosan chiaroscuro felvételen pedig egy asztalnál ülő férfi tekint előre mankós gyerekkel a háttérben. Stalter György képein leghamarabb a bizalmi viszony tűnik szembe. Éveken át fotózta feleségével, Horváth M. Judittal együtt a magyar romák életét. Sorozatain – Tólápa, Cigányok, Balkán utca, Manufaktúra, Börtönlakók – nem csak a nyomor vagy a kiszolgáltatottság van ott. Nem csak az, ami elborzaszt, megüt, elgondolkoztat. A képek felén legfeljebb a környezet az, ami szörnyű, de ebben a környezetben – a lepusztult házakban, a nyomortanyákon, az autóroncsban – sugárzó tekintetű, szép emberek emelik fel fejüket a kamera felé.

Néha megmagyarázhatatlanul boldognak tűnnek. Máskor bölcsnek. Ártatlannak. Vagy egyszerűen felszabadultnak, mintha nem is lenne kamera a közelben.

Nem tennének így, ha nem bíznának a fotósban. Ha nem hinnék el, hogy maguk közül való. Ezt elérni nehezebb, mint megcsinálni a képet. Hogy Stalternak miként sikerült, azt legfeljebb sejthetjük, ő maga csak annyit árul el – a kiállítóteremben is olvasható idézet szerint –, hogy „a kép az közös. Az én felfogásom szerint aki rajta van a képen, az ugyanúgy alkotótárs”.

Nem csak az arcokra és az alakokra van ugyanakkor figyelemmel: az egyik felvételen az ablakpárkányon felejtett tárgyak mondanak el mindent az itt élőkről. Egy bontott, puha csomagolású Kossuth, a vécén egy napilap. Vajon mire használhatták?

Egy másik kockán a beállítás szokatlanságával irányítja a figyelmet szóban kifejezhetetlen tartalmakra, mint például azon a felvételen, amelyen egy apa a gyermeket annak nyakát ölelve húzza maga felé – csak a töredezett körmű kezet látjuk, a szeretett személy hátát és nyakát, az apa vagy férfi arcát csak a mozdulat által, mégis átjön a fojtó szeretet, a nehéz szeretet súlya.

Máshol a groteszket mutatja meg – mint azon a felvételen, ahol a „Ne lopjanak. Kérjük, ne lopjanak!” felirat mellett lesütött szemű kisgyerek álldogál, arca hófehéren világít a fekete háttérben. Szociofotó? Riportfotó? Művészi felvétel, amely olyan asszociációs láncokat indít el, amire egy egyszerűen elkapott pillanat nem képes? Nem lehet eldönteni. Nem először bizonyosodik be, hogy a képek felől nézve egy életművet lehetetlen és értelmetlen kategorizálni. A kép vagy üt, vagy nem.

Ha pedig az életmű felől próbáljuk kategorizálni, hogy valaki szociofotós vagy riporter vagy netán művész, akkor mit kezdjünk azokkal a felvételekkel, amelyek kilógnak a koncepcióból?

A teremben kiállították az 1980-as Manufaktúra sorozat darabjait is. Staltert egy május 1-jei munkásriportra küldte a Magyar Ifjúság című hetilap mint fotóriportert. A Berettyóújfaluban embertelen körülmények között, egy csiszolóüzemben dolgozó romákat fotózta végig. Olyan munkát végeztek, amelyet más nem vállalt volna el. Az anyagot mindenki dicsérte, de a valódi valóság lenyomata valahogy soha nem jelenhetett meg a lapban – még akkor sem, amikor esszé kategóriában első díjat nyert vele a sajtófotó-pályázaton.

A Stalter-képek sűrűjében két terem közt valahol megértjük azt is, miért vallja magát „szubjektív dokumentarista” fotográfusnak: más dokumentumfotósokkal ellentétben nemegyszer történetet mesél, mutat, amelynek mintegy rendezőjeként jelenik meg. Elég talán a szakadt, ki tudja, honnan származó, Leonardo Mona Lisáját ábrázoló plakát előtt pózoló lány képére utalnunk, amelyen a két arc – a reneszánsz szépségideál, Mona Lisa és rejtélyes mosolya, valamint a huszadik századi magyar roma nő nem kevésbé szép arca – alkot sajátos párt. Vagy a másik képre, amelyen egy kislány függönnyel letakart fejjel üldögél – ahogy a kiállítást megnyitó Németh Gábor írótól megtudtuk, olyan kancsal volt, hogy a fotós jobbnak látta nem megmutatni az arcát.

A Cigányok sorozat 1990 és 1995 között készült: Horváth M. Judittal, a feleségével, aki akkor az Amaro Drom főszerkesztője volt, havonta egy településre látogattak el. Az évek során keletkezett több ezer felvétel közül jó néhány meg is jelent a lapban.

A belső teremben a Börtönlakók láthatók – illetve emberek a börtönben. Nem mindegy.

A kiállítás, amelynek kurátora Kincses Károly fotómuzeológus, június 2-ig tekinthető meg.