Kultúra
Nagybányai életműrekordok születtek
Czigány Dezső és Galimberti Sándor festményéért fizettek a legtöbbet a Kieselbach Galéria tavaszi árverésén
Bálint Endre, Batthyány Gyula, Berény Róbert, Fényes Adolf, Gulácsy Lajos, Kádár Béla, Molnár-C. Pál, Scheiber Hugó, Schönberger Armand, Szőnyi István és Vaszary János alkotásait is árverezték a Kieselbach galéria 58. tavaszi aukcióján, amelyen Czigány Dezső és Galimberti Sándor alkotása kelt el a legmagasabb áron. Kieselbach Tamás galériavezető az MTI-nek azt mondta, hogy kisebb életműrekordok is születtek az árverésen: Galimberti Sándor Kilátás Nagybányára (Elégett fák Nagybányán) című, 1908-ban készült olajfestménye 28 millió forintról indult, és végül 48 millió forintért kelt el. A festő több mint egy évszázados rejtőzködés után most előbukkant képe a nagybányai festészet, a korai magyar modernizmus egyik főművének számít. Galimberti Sándornak egy évszázad alatt mindössze 29 festménye került elő, amelyek közül csupán tizenegy alkotás van magántulajdonban. Az elmúlt harminc évben mindössze három képe szerepelt nyilvános árverésen, és a Magyar Nemzeti Galériában is csupán egyetlen festményét őrzik.
Czigány Dezső avantgárd csendélete, a Cézanne műveit idéző Csendélet szoborral, almákkal és virágokkal című olajkép 34 millió forintról indult. A művész 1910-es évek első felében készült alkotása ötvenmillió forintért talált új gazdára. Bernáth Aurél legjelentősebb képei ritkán szerepelnek aukción. Ezúttal a Balatont ábrázoló, Tópart fürdőházzal című képét 24 millió forintért vitték el, s ez dimenzióváltást jelent pasztelljeiben.
Kontuly Béla Kék íriszek a festő teraszán című, 1933-ban készült csendélete 24 millió forintos kikiáltási ár után 28 millió forintért kelt el, míg Czóbel Béla most előkerült, Nyergesi fiú című, 1907-ben készült képe, amely 14 millió forintról indult, 22 millió forintért talált új gazdát. Mint Kieselbach Tamás elmondta, a festmény, amelyet korábban Kernstokként tartottak számon, mert Kernstok Károly nyergesújfalui kertjében készült, óriási ritkaság.
A legmagasabb áron elvitt képek között volt Ziffer Sándor Napsütötte nagybányai táj (A nagybányai Mária-ház) című, 1908-as festménye, amelyre 22 millió forintról indult a licit, és amely harmincmillió forintért talált új gazdára. A hazai fauve festészet egyik jól ismert, Európa több nagyvárosában kiállított remekműve száztíz év elteltével most először került a műtárgypiacra.
Czigány Dezső avantgárd csendélete, a Cézanne műveit idéző Csendélet szoborral, almákkal és virágokkal című olajkép 34 millió forintról indult. A művész 1910-es évek első felében készült alkotása ötvenmillió forintért talált új gazdára. Bernáth Aurél legjelentősebb képei ritkán szerepelnek aukción. Ezúttal a Balatont ábrázoló, Tópart fürdőházzal című képét 24 millió forintért vitték el, s ez dimenzióváltást jelent pasztelljeiben.
Kontuly Béla Kék íriszek a festő teraszán című, 1933-ban készült csendélete 24 millió forintos kikiáltási ár után 28 millió forintért kelt el, míg Czóbel Béla most előkerült, Nyergesi fiú című, 1907-ben készült képe, amely 14 millió forintról indult, 22 millió forintért talált új gazdát. Mint Kieselbach Tamás elmondta, a festmény, amelyet korábban Kernstokként tartottak számon, mert Kernstok Károly nyergesújfalui kertjében készült, óriási ritkaság.
A legmagasabb áron elvitt képek között volt Ziffer Sándor Napsütötte nagybányai táj (A nagybányai Mária-ház) című, 1908-as festménye, amelyre 22 millió forintról indult a licit, és amely harmincmillió forintért talált új gazdára. A hazai fauve festészet egyik jól ismert, Európa több nagyvárosában kiállított remekműve száztíz év elteltével most először került a műtárgypiacra.