Kultúra

Két Párizs határán Manet képeivel

A modern város születéséről rendezett kiállítást a milánói Palazzo Reale – Korszakváltás a francia mesterek szemén keresztül

A 19. századi francia főváros ezer arcát is bemutatja a Manet és a modern Párizs című kiállítás a milánói Palazzo Realéban július elejéig. A tárlaton negyven további mester alkotásaival együtt ismerhető meg az európai civilizáció egyik legfontosabb korszaka, az akkor végbement változás és Manet festészeti forradalma.

Monet
Kimozdítani az alakokat. Lola de Valence, Manet spanyol táncosnője (Forrás: Wikipédia)

Egyre gyakoribb, hogy az európai nagy kiállítások rendezői egy-egy életmű vagy korszak bemutatásakor nemcsak magukra a műalkotásokra fókuszálnak, hiszen azok vizuális tartalékai pár évtized alatt akkor is kimerülnek, ha élőben látni egy-egy művet máig fontos sokaknak, hanem megpróbálnak olyan plusztartalmakat adni és olyan eddig nem ismert szempontokat felvetni, amelyek révén más fénytörésben látszik egy-egy oeuvre.

Így tettek a Manet és a modern Párizs című, a milánói Palazzo Realéban látható tárlat kurátorai, Guy Cogeval, Caroline Mathieu és Isolde Pludermacher is, akik nemcsak Manet-ra koncentráltak, de a kortársaknak olyan műveit válogatták a fő darabok köré, amelyek megmutatják a korabeli Párizs ezer arcát, így mások mellett Cézanne, Degas, Fantin-Latour, Gauguin, Monet, Berthe Morisot, Renoir, Signac alkotásait is láthatjuk. Külön szekciót szenteltek a báró Hausmann-féle átépítés korszakának, két termet pedig a korabeli női divat mentén rendeztek el. A koncepció működik: egy végtelenül friss, izgalmas kiállítást sikerült alkotniuk.

Édouard Manet (1832–1883) az európai civilizáció és a festészet egyik legfontosabb paradigmaváltásának határán alkotott, akkor, amikor a modernizálódó Párizsban, a világ akkori kultúrfővárosában még együtt létezett a hagyományos társadalom és életforma, de már megteremtek a modern világ feltételei, a kávéházakban addig elképzelhetetlen módon keveredtek a társadalmi rétegek és kultúrák, miközben a falusias negyedeket III. Napóleon grandiózus elképzelései és az említett Hausmann báró tervei alapján felváltották a sugárutak és az elegáns épületek.

Természetes volt, hogy a festészet sem maradhat az akadémikus stílusnál és szüzséknél, amelyek immár üres és formalista maníroknak tűntek. Manet csöndes forradalma nemcsak abban állt, hogy a kor szalonfestőivel szemben a mindennapi életből merítette a témáit, de a spanyol iskolán edzett festésmódja is újat hozott: Gustave Courbet és ő volt az, aki gyakorlatilag előkészítette a terepet az impresszionistáknak.

A kiállítás első terme a korabeli portrékon keresztül nyit ajtót a korszakra: izgalmas, szép kompozíció Carolus Duran vörös inges önarcképe, A lábadozó, de itt kapott helyet Degas és Boldini egy-egy munkája is, míg Manet-től a szüleiről készült kis ceruzarajza és az egyik legszebb Berthe Morisot-képe, a gyászruhás, 1874-es vászna – különös szépségét számtalan képen megörökítette. Az első teremben a kurátorok jó érzékkel helyezték el Manet Zola-portréját is, amelynek hátterében a festő megjelenítette Velazquez egyik képének nyomatát, egy japán metszetet és az Olympiát: a szalon által többször kizsűrizett Manet egyik legfontosabb védője és barátja Zola volt. Nem csoda: az a fajta szép realizmus, amely a francia századfordulóra jellemző volt, épp Manet, Lautrec és Balzac, valamint Zola keze nyomán érte el a legmagasabb minőségét.

Egy ismeretlen Gauguin

A második terem, a tájképek és városképek szekciója igazi meglepetés: egyszerre mutatja az átépítés előtti, közbeni és utáni Párizst, úgy, hogy tervrajzokat is felvonultat.

Lenyűgöző Gauguin 1875-ös téli Szajna-partja, amelyen a Hausmann báró előtti Párizst örökítette meg: a valószínűtlen, téli víz színű folyóra óriás mocskos-felhős égkupola borul, jobb oldalt fázó alak siet. A modern város építését tervrajzokon kísérhetjük végig, például Max Berthelin munkáján, az 1900-ban lebontott iparpalota keresztmetszeti tervén, amelyen a finom rajznak köszönhetően láthatóvá válik, hogy milyen lehetett a hatalmas, hármas tagozódású, fémvázas épület – a térben elvesznek az alakok. Ha összevetjük Atget egy kicsit később készült Párizs-fotóinak azon részével, amelyeken még látszanak az ódon negyedek, megérthetjük, hogy a korabeli embernek mit jelenthetett a hirtelen, robbanásszerű fejlődés és az a térélmény, amelyet az iparcsarnok vagy az Eiffel-torony adhatott. (A nagyvárosok dinamikáját majd aztán a futuristák és az orosz avantgarde művészei fedezik fel fél-egy emberöltővel később.)

A harmadik szekció a Szajna-partra és általában a vízre fókuszál, ebben a részlegben megkapó Manet egy viszonylag ismeretlen képe, a Hold a Boulogne kikötő felett (1869), amelyen a fehér holdfény elömlik a kikötőben a halászatból visszatérő férjeiket váró asszonyok alakján. Érezhető a feszültség az összevissza dőlő vitorlákban, mint ahogy a víz illata a sötétben: a hatást a végletekig vitt kontrasztokkal éri el a festő, szinte a fekete és a fehér színre redukálja a képet, amely egyáltalán nem „tipikus” Manet-alkotás.

Kontúrok közt

A negyedik szekció csendéletei közt felfedezhetjük azokat a munkákat, amelyeket az élete végén mozgásképtelenné lett művész készített – érdekes összevetni az élettől búcsúzó Manet kristályvázás, szinte ideges virágkompozícióját a közelében látható Renoir-képpel. Láthatóvá válik festői gondolkodásuk különbsége is: míg Manet szinte a fényfoltoknak is kontúrt fest, Renoirnál lágyan folyik össze az összes tónus. Kis érdekessége a tárlatnak az a vázlatszerű vászon, amelyen a festő egy szál spárgát örökített meg – vajon hány látogatónak ugrik be az a jelenet Proust regényéből, amelyben a szakácsnő rendre spárgát pucoltat a konyhalánnyal, aki allergiás rá?

A spanyolóra című teremben Manet leghíresebb képei közül három is helyet kapott: a Lola de Valence, a Bikaviadal és A fuvolás fiú – utóbbi került a tárlat összes reklámanyagára is.

Manet spanyol útján fedezte fel Ribera és Velazquez festésmódját, utóbbit egy levelében, amelyet Baudelaire-nek írt, a festők festőjének nevezte, míg Goya hatása A balkon című képen fedezhető fel.

Nehéz olyan szavakat találni akár a Lola de Valence-ra, akár A fuvolás fiúra, amelyek leírják azt a tökéletességet, ahogy a „spanyolos” drámaiságot Manet feloldja a franciás könnyedségben, szinte megfoghatatlan apróságokban mégis ott a titok nyitja: érdemes megnézni, ahogy a kisfiú könnyedén előbbre helyezi az egyik lábát, s ettől megmozdul a kép is – gondoljunk a Velazquez-képek merev figuráira –, vagy hogy milyen szép fényeket teremt a barnás-szürkés háttérrel, amely levegőt, teret ad a figurának. Ugyanígy megmozdítja Lolát, a színésznőt is, aki szintén kilép az egyik lábával, és noha a kép műteremben készült, teljesen természetes hatást kelt, mintha színpadra mentében egy pillanatra állította volna meg a művész. (A nőalak amúgy Baudelaire erotikus verseinek ihletője is volt.)

Megdöbbentő az Angelica című kép: az erkélyről kitekintő csúnya nő érezhetően spanyolos alak, csúfságának érzékisége ugyanakkor tagadhatatlan – kiállítása sok szempontból jó döntés a nagy képeket felvonultató szekcióban, mind festésmódja, mind témája sokkal közelebb áll a választott mesterekéhez, mint a híres képeké.

Modell vagy festő?

A Párizs rejtett arca válogatásban a kávéházakat idézik meg, a legfontosabb találkahelyeket, ahol a prostituáltak, művészek, polgárok, az arisztokrácia és a politikai, gazdasági elit comme il faut módon találkozhatott. Bondini és Constantin Guys, párizsi krónikás munkái mellett ide került Manet Sörcsapos lánya 1878-ból. Ahogy a kurátorok is felhívják rá a figyelmet, a sokalakos kép annak köszönhetően, hogy főszereplője ránk néz, furcsa átmenetet képez a portré és az életkép közt – ez az ötlet aztán majd a késői képen, a tárlaton sajnos nem látható Folies Bergere bárján köszön vissza.

Különtermet szenteltek a korabeli párizsi opera bemutatásának – itt kapott helyet Degas egy táncosnőket ábrázoló képe –, s Párizs ünnepei-nek. Utóbbi válogatásban helyezték el Berthe Morisot fiatal nőt ábrázoló képét, amely elgondolkodtat: vajon ha nem Manet modelljeként válik ismertté, és nem nő, ismertebb lenne alkotóként? Alighanem. Mint ahogy megdöbbentően erős Eva Gonzales vászna is: a festő Manet tanítványa volt, és bár érezhető a kiállított munkán a mester hatása, mégis autonóm művészről van szó. Ha megtisztítjuk a korszakot a sznobizmus, az úgynevezett általános műveltség (nevezzük nyugodtan inkább műveletlenségnek), a kötelező vélekedések és a lustaság mázától, alighanem akadnak még hasonló meglepetések benne.

A tárlat utolsó két szekciójának témaválasztása is meglepő. A 19. század harmadik harmadának kezdetén két divatszín dominálta a párizsi nők öltözködését: a fehér és a fekete. Előbbi számtalan művészt ihletett fehér ruhás nőalakok megörökítésére, Manet-t is, aki egyik leghíresebb, és itt is kiállított vásznán, a fentebb már említett A balkon című képén ismét Berthe Morisot-t örökítette meg: a ragyogó fényben a zöld korlátos erkélyen ülő fehér ruhás nő, a másik nő és a háttérben felsejlő férfialakok már az impresszionizmust előlegezik, de anélkül, hogy a formák szétbomlanának. A egyetemes festészet egyik legszebb modellje az egyetemes festészet egyik legszebb képén olyan pillanat, amelyhez aligha szükségesek további magyarázó szavak. Az utolsó rész a kóda, Berthe Morisot itt feketében, a kor femme fatale-jainak divatszínében, violákkal tűnik fel. Valószínűleg ez az utolsó kép róla. Mellette Renoir fátylas nőalakja idézi a régi-új Párizs közti pillanatot, a kort, amelynek utolsó pillanataiban kiforrt aztán Lautrec, Wilde, Proust, még később Picasso, Vian és a többiek Párizsa.