Kultúra

Ismeretlen remekművek nyomában

Breuer Marcell és kora az Iparművészeti Múzeumban – Formák a funkcionalitás, a letisztultság és az esztétika hármas egységében

Breuer Marcell építész és bútortervező mellett hét építész, belsőépítész és iparművész, Molnár Farkas, Fischer József, Kozma Lajos, Bierbauer Virgil, Kaesz Gyula, Kovács Zsuzsa és Wágner László munkáiból látható tárlat az Iparművészeti Múzeumban.

Iparművészeti Múzeum 20170105
Kaesz Gyula az angol és a bécsi bútorhagyományokhoz vonzódott, így az organikusabb formákat kedvelte (Fotó: Nagy Balázs)

A Breuer újra itthon című kiállítás kurátora Horányi Éva, Dévényi Tamás és Ritoók Pál. A kiállításon a dizájntörténet egyik legizgalmasabb fejezete áll a fókuszban.

Breuer Marcell, a Vaszilij-szék és számtalan ikonikus épület tervezőjének dolgozóasztala köré szervezték az Iparművészeti Múzeum új, Breuer újra itthon című időszaki kiállítását. A 20. századi dizájntörténet kulcsfigurájának számító tervező irodájának gránit tárgyalóasztala mellett a korábbi és későbbi tervváltozatok is láthatók, csakúgy, mint New York-i irodájának fotói. A kiállított tervezők életét tablókon mutatják be a rendezők. Elsőként Breuerét, aki 1902-ben Pécsett született, s a bécsi művészeti akadémia elvégzése után került a weimari Bauhausba, annak asztalosműhelyébe, majd Párizsba építészetet tanulni. Korai tervei közül a biciklikormány ihlette csőszéket láthatjuk, de ő tervezte az időközben Dessauba költöző Bauhaus egész berendezését is. A harmincas években hazatérő tervezőt nem volt hajlandó felvenni tagjai közé a magyar mérnöki kamara, így Breuer részben kényszerből távozott Londonba, majd az Egyesült Államokba, ahol Walter Gropiusszal közös irodát nyitott, s a lakóházakon kívül olyan ikonikus épületeket tervezett, mint az 1939-es világkiállítás pennsylvaniai pavilonja, a párizsi UNESCO-székház, valamint a New York-i Whitney Múzeum.

A tárlaton láthatók az 1935-ös Budapesti Nemzetközi Vásár ligetbeli pavilonjairól készült fotók. A terveket Breuer Molnár Farkassal és Fischer Józseffel együtt készítette, azonban kompromisszumok után épült meg a végleges változat. Breuer távozása előtt Molnár Farkassal bérelt közös irodát – az első teremben látható az a piros linóleummal borított tervezőasztal, amelyen dolgoztak. A látogató innen a Molnár Farkast bemutató blokkig sétálhat, majd Bierbauer (Borbíró) Virgil, a Tér és forma főszerkesztőjének íróasztalterveit ismerheti meg – ő tervezte amúgy a Kelenföldi Erőmű vezérlőtermét és a budaörsi reptér forgalmi épületét is, később pedig a világháborús károkat helyreállító államtitkárság vezetője lett, nevét is ekkor változtatta meg. Míg Breuer bútorait és épületeit, lévén világhírűek, legalább fényképről ismerheti a látogató, kevéssé neves kortársai munkáit elnézve rádöbbenhet arra is, hogy a funkcionalitás, a letisztultság és az esztétika hármas egysége az egész korra jellemző volt. Gyönyörű Kozma Lajos 1939-es iratszekrénye: az egyszerű vonalú bútor különféle fákból készült, így felülete, noha sima vonalú, mégis mozgalmas. Az úgynevezett Kozma-barokk amúgy is sajátos színfoltja a kornak: a belsőépítész, bútortervező és építész, grafikus Kozma, aki teljesen saját stílust teremtett az art decóból kiindulva, mindig totális igénnyel tervezett az épülettől az épületbelsőig és a bútorokig. Fotón látható tervei közül a Berkenye utcai és a Hermann Ottó utcai villa: a letisztult, szép épületek elgondolkoztatnak, milyen lenne Budapest, ha nem így alakul a történelem…

Mellette Kaesz Gyula életművének darabjait állították ki. Az Iparművészeti Főiskola tanára az angol és a bécsi bútorművesség hagyományához vonzódott, látható, hogy a jóval organikusabb formákat kedvelte, mint a kortársai. A kiállításon olvasható az a levél, amelyet tanítványának, Kovács Zsuzsának írt, és amelyben viccesen azt sürgeti, hogy a lány adja vissza a szakkönyveit. Kovács Zsuzsa egyébként Kaesz magántanítványaként végzett, miután kirúgták az Iparművészeti Főiskola elődjéről a Tanácsköztársaság bukása után. Korának egyik legismertebb tervezője lett, míg a háború előttről kombinált bútorai ismertek, a háború után igyekezett olyan konyhabútorokat alkotni, amelyeket praktikusan tudnak használni a háziasszonyok. Kaesz tanítványai között rajta kívül ott volt Amerigo Tot és Haár Ferenc is, utóbbi neve leginkább Molnár Farkas épületfotósaként ismert. Wágner László nevéhez háború utáni lakótelepi típustervek kötődnek, de az ő alkotása a győri népfürdő is. Jó barátja volt Gerlóczy Gedeonnak, aki 1956-ban rábízta Csontváry Magányos cédrusát, hogy ne essen baja a képnek a lövöldözésben.

A tárlatot nemcsak mozgóképekkel dobták fel korabeli híradókból, de egyes tervezők kiállított íróasztalain névjegytartókban ott vannak a korabeli névjegyeik utánnyomásai, amelyeket a látogatók elvihetnek. Nem árt zsebre vágni legalább Kozma Lajosét és Kaesz Gyuláét.

Hátha egyszer eljut oda a magyar vizuális és dizájnkultúra a Kádár-korszak tarvágása után, mint ahol a harmincas években volt. A fiatal tervezők munkái biztatók. Már csak itthoni vevő kellene.