Kultúra

Indulj el egy, két, három, négy úton

Paul Auster legújabb nagyregényében egy főhősből többet teremt, különböző sorsokkal – Ezúttal is egzisztenciális kérdések állnak az amerikai fejlődéstörténet középpontjában

Azt, hogy kik leszünk, valóban csak az úgynevezett személyiségünk határozza meg, vagy mindabban, amit az életünkből és magunkból ki tudunk hozni, közrejátszik a környezet is?

Megváltoztathatatlan lény az ember? Mi lett volna, ha minden másként történik velünk az életben? Ezekkel a kérdésekkel játszik Paul Auster, a kortárs amerikai próza meghatározó figurája legújabb, 4321 című nagyregényében, amely az Európa kiadónál Pék Zoltán fordításában jelent meg nemrég.

A szerző az 1947-ben New Yersey-ben született Archie Ferguson négy lehetséges életét meséli el oly módon, hogy a történet egy pontján egyszerűen elválaszt négy, különbözőképpen folytatódó történetszálat. Az egyik Archie édesapja meghal egy gyújtogatásban. A másiké életben marad. Majd további két szálra bomlik az életben maradt édesapa fiának sorsa is, egyikük édesanyja elválik és új férjet talál, a másiké nem.

A négy Archie közül egy gyerekkorában meghal – mintha ezt a szálat már nem bírta volna el az így is 780 oldalas regény –, a második 20 évesen befut íróként, de közlekedési baleset áldozata lesz Londonban, a harmadik fiatalon, egy kisvárosi lap újságírójaként hal meg lakástűzben, csak egyetlenegy marad életben a történet végéig, innen a regény címe a 4321, úgy fogynak el, akár a számsor.

Auster a regény 223. oldalán megadja a kulcsot azzal a példázattal, amikor arról az emberről mesél, aki nem tudja eldönteni, a fő- vagy a mellékúton menjen egy fontos állásinterjúra. A főúton áll a forgalom, az ember átkozza magát, miért nem a mellékúton megy. Ott azonban kidőlt egy fa, és lehetséges, hogy épp akkor haladt volna el alatta az emberünk, aki így életét vesztette volna. Soha nem tudhatjuk, mi a valóban „jó” választás, ha egyáltalán van ilyen. Ugyanakkor – sugallja Auster – egyáltalán nem mindegy, hogy kikkel találkozunk életünk során, kik vesznek körül: szerető család, működő mikroközösségek, jó vagy rossz szülők, jó vagy rossz tanárok. A négy Archie életében az emberek teljesen másként viselkednek. Egyik esetben az apa hiánya élete végéig kínozza, a másik esetben közönyös apjával elromlik a kapcsolata, a harmadik esetben átlagos az apa-fiú kapcsolata. Ugyanígy hol a mostohatestvér, hol az első szeretett nő szerepében tűnik fel Amy Schneiderman.

Austernek sikerül a vállalkozás, a négy szereplő négyféle élete, noha mindegyik csak nüanszokban tér el a másiktól, gyökeresen máshová fut ki, teljesen más emberekké nőnek fel a szemünk előtt. Egyikük összeférhetetlen, problémás zsenipalánta, másikuk tipikus amerikai fiú, a harmadik azonban a dolgokat mélyen megélő, valóban tehetséges íróvá válik, érezhetően az író alakmásává.

Mindeközben, a tőle megszokott módon Auster finoman kidolgozott társadalomképet ad az Egyesült Államokról az 1947–1970-ig terjedő időszakban. Nemcsak azt mutatja be, hogy miként eszmél a fiatal Archie, de azt is, a hivatalos Amerika miként próbálja meg a szőnyeg alá söpörni a társadalmat szétfeszítő indulatokat. Auster egyáltalán nem kíméletes, amikor a fekete-fehér ellentétekről ír, és nem is elfogult semerre: a történet(ek) egyik legmegrázóbb része éppen az, amikor a Newarkot felgyújtó, őrjöngő fekete tömeg egyértelművé teszi, hogy az egyenlőség társadalma utópia.

Auster belülről láttatja a diáklázadásokat is, amelyeknek az összes ellentmondását – és szervezetlenségét és káoszát és voltaképpeni céltalanságát – is kegyetlenül pontosan mutatja be, de nem hallgatja el azt sem, a politikai elit és a rendfenntartók miként próbálták manipulálni a médiát.

Mint a négy Archie komolyan sportol, a baseball-meccsekről és a kosárcsapatokról szóló oldalak azonban olvashatatlanok az európaiak számára, sehogy sem tudnak a máskülönben parádés prózakísérlettel összesimulni. Az óriási terjedelem, az egyik idejekorán elejtett szál és a vissza-visszatérő Auster-toposzok – amelyek néha már kezdenek unalmassá válni – ellenére a könyv jó, és fontos állomása az életműnek.