Kultúra

Az ábrándos tekintetű vörös lányok mestere

Finom és érzékeny festőt mutat a most előkerült Stein János-hagyaték – A majd másfél száz festmény, vázlat és dokumentum alapján egységes művészi pálya bontakozik ki

Lotz Károly tanítványa, Stein János életművének keresztmetszete látható a budapesti Kieselbach Galériában augusztus 26-ig. Az érzékeny női portrékból és aktokból álló anyag a közelmúltban került elő.

Stein János-hagyaték 20170813
A képek egytől egyig nagy mesterségbeli tudásról árulkodnak (Fotó: Varga Imre)

Szinte érintetlenül került elő Stein János festőművész (1874–1944) alkotói hagyatéka – mint azt egy televíziós műsorban Molnos Péter művészettörténész elmondta, a hagyaték örökösei külföldön éltek, és csak a közelmúltban döntöttek úgy, hogy hazatérnek, és értékesítik a festményeket.

Ennek is köszönhető, hogy nemcsak a képek, de a dokumentumok, sőt még a műterem berendezése is egyben maradt meg, ami szokatlan szerencsének számít.

A művekből most a budapesti Kie­selbach Galéria rendezett kiállítást. A majd százötven festmény, rengeteg vázlat, rajz és dokumentum alapján egy klasszikus konzervatív művészi pálya bontakozik ki.

A művész 1874-ben Kolozsváron született, felmenői könyvkereskedők voltak. A berlini festészeti akadémián tanult, ahonnan Párizsba utazott, és korának más festőihez hasonlóan a Julian Akadémiá­ra iratkozott be. Mesterei Benjamin Constant és Jean Paul Lau­rens voltak. A tanulóévek után bejárta Angliát, Hollandiát, Belgiumot, majd 1900-ban hazatérve Lotz Károly mesteriskolájában dolgozott.

A századfordulót követő években rendszeresen szerepelt a Műcsarnok kiállításain. Murális munkái a móri templomban, a Kerepesi temető árkádos sírboltjának kupoláiban, az Operaház éttermében, az egri székesegyházban és a nyíregyházi plébániatemplomban is megtalálhatók.

Az Országos Magyar Iparművészeti Iskola tanáraként is dolgozott, az ő nevéhez fűződik egyébként az 1905-ben megjelent első magyar művészeti bonctan is.

A Kieselbachban látható anyagot áttekintve szembetűnő, hogy a viszonylag hosszú alkotói pálya mennyire egységes: a kiállított képek egytől egyig finom megmunkálású, nagy mesterségbeli tudásról árulkodó darabok, legyen szó szecessziós ihletésű vagy szimbolista, Böcklin hatását mutató vászonról, esetleg a sejthetően a húszas években készült, „art deco” kalapban ábrázolt lány portréjáról. (A képek sajnos évszámmegjelölés nélkül kerültek ki a falra.)

Az első teremben feltűnő a Vörös és barnahajú szépség tükörrel című vászon, amelyen Stein a mesterségbeli tudás tűzijátékát mutatja be: a finom kompozíció felülete annyira egységes, hogy nem is látszanak rajta az ecsetvonások – érdekes kontraszt a Női akt hangszerrel című kis kompozíció, amely vázlatszerűnek tűnik, ugyanakkor felismerhető rajta ugyanaz a lágy színhasználat.

A Pandora szelencéje című kép a bécsi szecessziót idézi, az örvénylésben hátrahanyatló nő felett drámai az ég – érdemes belegondolni, hogy a Stein-életmű a Nyolcakéval párhuzamosan keletkezett.

A párdarabjának tűnik a Dinamikus női akt, amelyen narancs lepel örvényli körül a testet, míg a Forrásnál (Vágyódás) című képen a sugárzó erotika kerül különös ellentétbe a klasszikus stílus finomságával: a napsütötte bőr festésmódja egészen bravúros.

A hátsó terembe vezető ajtó mellett kapott helyet a Kékszemű fia­tal lány és a Fiatal női akt a palota udvarán: az előbbin az ég kékjének visszfényei játszanak a világos ruhán, a másikon abban a bizonyos sárgás-narancsos-zöldes olasz alkonyati fényben áll a ruhátlan nő talán az örök időben – a kiállítás egyik legszebb darabja.

A különteremben kapott helyet az Igéző tekintet (Fiatal vörös lány aranyszegélyes ruhában) és a Fiatal szépség virágokkal: előbbi képen a festő valóban a kicsit kacér tekintetet helyezi a kép fókuszába, a másik képen a beállított, mégsem természetellenes póz az, ami tökéletesen eltalált. A szekció alighanem legszebbje azonban a Forrásnál (Ártatlanság), amely felér a mester, Lotz színvonalához.

Stein János, akit évtizedekre sikerült elfelejteni, a szó legnemesebb értelmében vett kismester – kár lenne az életművet kiejteni a művészettörténetből.