Kultúra

A bonyolult emberi lélekről

Sokféle ritmussal dolgozik Ofir Raul Graizer A cukrász című filmben

Lassú folyású, visszafogott, képileg szép filmet rendezett Ofir Raul Graizer izraeli rendező A cukrász címmel, amely minimalista eszközökkel vezet be az emberi érzelmek mélységeibe. Egy német–izraeli történetben járunk, amely Berlinben kezdődik, Jeruzsálemben folytatódik és Berlinben ér véget.

Az oly különböző életritmusú, erkölcsű és színű-szagú két város közül az elsőt, Berlint először a főszereplő Tomas (Tim Kalkhof) cukrászdájának üvegén át látjuk, ahová egy nap besétál az izraeli Oren (Roy Miller). A két ember kapcsolata váratlan fordulatot vesz, amikor azonban Oren eltűnik, Tomas utána repül Jeruzsálembe, ahol letelepszik. Mivel a szereplők a köznapi, minimalista párbeszédeken túl nem nyilatkoznak meg a filmben, és nem is nagyon játsszák el a figuráikat, egyszerűen léteznek a szerepben, a benne lezajló drámát legfeljebb sejthetjük, de nem tudhatjuk, mit él át. Mindenesetre a totálisan más kultúrában szembesülnie kell nemcsak az új élethelyzettel, de meg kell tanulnia a mindennapi szabályokat is. És az izraeli társadalom azon kettősségét, hogy egyszerre számontartják idegenségét, de be is fogadják: a Berlinben tökéletes magányban élő fiú ott talál otthont, ahová kulturálisan, nyelvileg semmi sem köti. Azonban hamarosan megindul a múltból, az emberi érzelmekből, a titkokból, a tabukból, a szerelemből, a szeretetből és a félelemből álló lavina, amely maga alá temeti az embert.

A másik főszereplő, az Oren feleségét, Anatot alakító Sarah Adler szintén visszafogott gesztusokkal játszik: keresetlen, természetes – talán egy árnyalattal jobb is mint a Tomast alakító partnere –, a körülöttük mozgó figurák pedig ugyanilyen minimalista játékmóddal népesítik be a jeruzsálemi mikroközösséget, ahol a film játszódik, közülük is kiemelkedik a halott fiú anyját, Hannát játszó Sandra Sade, aki bár epizódszerepet kap, a villanásnyi játékidőben megtölti lélekkel a vásznat.

A rendező kékes-ködös tónusban tartja a képeket, szinte érezni Jeruzsálem megannyi illatát, ritmusát, hangjait. A film ritmusváltásai jók: a zaklatott kezdés után relatíve lassan folyó szakasz következik, hogy az utolsó negyedórában bontakozzon ki a dráma, dupla csavarral: a múltat természetesen nem lehet eltitkolni a mobiltelefon mint velünk élő kémeszköz korában, az Oren családjánál az élete értelmét megtaláló fiúnak mennie kell, az utolsó, immár Berlinben játszódó pillanatok azonban újabb fordulatot sejtetnek.

A szerelem és a szeretet logikátlan logikáját ugyanis nem tudja felülírni sem a kulturális, sem a nyelvi, sem semmilyen különbözőség, vagy más szabály.


A cukrász
Feliratos izraeli–német film, 104 perc, 2017
Rendező: Ofir Raul Graizer
8/10