Kultúra
Három szilveszteri sláger, ami végül is nem az
ABBA, Fitzgerald, U2 – úgy gondolták, és mégsem

A karácsonyi és a szilveszteri popsláger ugyanaz – legalábbis az elmúlt több mint fél évszázad tapasztalatai alapján így tűnik. A szerzők és a fogyasztók fejében egyaránt összecsúszik a két ünnep, szilveszterkor még a karácsony hangulatában ring mindenki, nem csoda hát, ha az ebben az időszakban megjelent dalokat egyaránt a karácsonyi piac termékeinek tekintik, függetlenül attól, hogy a dal valójában miről szól.
ABBA – A tinik tévedtek
Mielőtt túl bonyolultnak tűnne az okfejtés, nézzük az ABBA példáját! A zenekar 1980-ban publikálta a Happy New Year című, máig nagy sikerű, megszámlálhatatlan alkalommal és módon feldolgozott dalát, előbb egy limitált példányszámban kiadott kislemezen, majd a Super Trouper című album darabjaként – a korebeli közönség azonban fanyalgott.

A zenekar honlapjának egy cikke szerint egy svéd rádióműsor 1980 novemberében két tinit kért meg, hogy beszéljen a hónap elején megjelent albumról. A fiatalok két dalt is dicsértek, a Happy New Yeart viszont lehúzták, mondván, ez csak egy fogás volt arra, hogy a csapat megszedje magát a karácsonyi piacon.
A cikk szerint az igazság az, hogy a zenekar februártól októberig rögzítette a lemezt, amikor még sejtelmük sem volt arról, hogy a lemez mikor kerülhet piacra. Ráadásul a Happy New Year már korábban megvolt, eredetileg egy musical része lett volna, amelyről Björn és Benny álmodott, és amelynek a Monty Python-os John Cleese írta volna a szövegkönyvét, de sajnos a produkcióból végül semmi nem lett.
Érdekesség, hogy az ABBA soha nem írt karácsonyi dalt, és mint az eddigiekből kitűnik, szilveszterit sem akart. A Happy New Year mégis óriási siker, számos újrakiadást ért meg. Idén decemberben megint különleges kiadásban jelent meg: egy single formájában, mégpedig a mai trendeknek megfelelően színes – ebben az esetben arany – vinylen.
Fitzgerald – Amikor a szerző dühös
Ma már sztendernek számít Frank Loesser 1947-ben komponált dala, a What Are You Doing New Year’s Eve? Mi Ella Fitzgerald előadásában idézzük, bár nem ő volt sem az első, sem az utolsó, aki lemezre énekelte (1960-ban): aki a jazz, soul, R&B műfajban komolyan veszi magát, műsorra tűzi.

A dalról – azonkívül hogy remek darab – annyit érdemes tudni, hogy nem a szilveszterről szól. A szerző lánya, Susan Loesser az apjáról szóló életrajzi kötetben elárulta, Loessert mindig dühítette, ha ezt a szerzeményt valaki a karácsonyi időszakban adta elő. Magyarázatából kiderül, a címben és a refrénben foglalt „Mit csinálsz szilveszterkor?” valójában képes beszéd. Szerelmes dalról van szó, a mondat jelentése pedig, hogy az énekes (az irodalom szakosok ezt úgy mondják, hogy a versben megszólaló lírai én) szerelmét komolyan gondolja, hosszú távra tervezi. Ahogy a dalban elhangzik: „Talán túl korai még, / de tudni szeretném, / hol leszel sziveszter, szilveszter éjjelén?”
U2 – Bono és Walȩsa
A U2 nagy sikerű dalában, a New Year’s Day-ben már nem is szilveszterre, hanem újévre utal, és persze nem arról énekel.
Tudták a fiúk, hogy ennek a darabak ütnie kell, mert harmadik albumukon, az 1983-ban megjelent War-on ezt szánták húzó nótának még akkor is,ha az A oldalon nem az első, hanem a harmadik helyre pozicionálták. A számítás bejött, ez lett a U2 első olyan dala, amely bekerült a top 10-be az Egyesült Királyságban (egy dublini zenekartól igen szép eredmény), jól szerepelt a norvég, a svéd és a holland listán, sőt még az amerikai Billboard Hot 100 listán is sikerült az 53. helyet megszereznie, vagyis mindent egybevetve ez lett a banda első nemzetközi sikerdala.
A szöveg azonban nem kívánt reményekkel teli újévi dallá válni. A különböző források szerint Bono nem sokkal azután írta, hogy feleségül vette gyerekkori szerelmét, vagyis szerelmes dalnak indult, de végül más felhangot kapott: a mű a zenekar kiállását fogalmazza meg a Lech Walȩsa vezette Szolidaritás mozgalom mellett, még akkor is, ha a dalszöveg soraiból ezt a vázolt kulturális kontextus ismerete nélkül nehéz kibogozni.
A U2-tól nem idegen a politizálás, sőt pályájuk elejétől fontosnak tartják, hogy kiálljanak számukra fontos ügyek mellett. Elég ha az 1972-es londonderryi mészárlás áldozatainak emléket állító, minden koncerten előadott Sunday Bloody Sunday-re gondolunk, de énekeltek Nelson Mandeláért, ott voltak a Live Aiden és a Live 8-en, és a fal leomlása után nem sokkal Berlinben rögzítették Achtung Baby című lemezük anyagát.