Kultúra
A hétvégén még a fesztiválozóké a Duna-part
Tájba simuló zenék és sebeket gyógyító színházi előadások

A visegrádi országok közös színházi és zenei fesztiválja csütörtökön nyílt meg a Nemzeti Színház A fodrásznő című előadásával, Trill Zsolttal és Szűcs Nellivel a főszerepben, és vasárnap estig kínál zenei és színházi programokat.
A nyitány parádésra sikerült. Medvegyev jellegzetesen közép-európai sírós-nevetős sorsábrázolásával és Rizsakov nagyon modern, de annál közérthetőbb, a nézőt minden pillanatban új és új hatásokkal megragadó rendezésével és természetesen a kiváló színészi alakításokkal. A zenei kínálat is erős volt. A Hiperkarma frontembere, Bérczesi Robi jó alaposan megénekeltette a közönséget, és egyszerűre csiszolt dalaival segített, hogy mindenki elfogadja és szeresse magát az esendőségeivel együtt.
A Halott Pénz is eloszlatott néhány felhőt a fejek fölül ezen az estén. A strandnál egy apró színpadon A Bence játszott egy szál gitáron, és szép lassan hatalmába kerítette a hely szelleme, amelyről a sok éve Nagymaroson fesztivált rendező Misztrál együttes tagjai minden évben beszélnek. A hely szelleme dalolt néhány méterrel odébb is, ahol két csapat felváltva régi magyar népdalokat énekelt a saját kedvére.
A tájba simultak a VéNégy-színpadon Ohnody dalai is, és aki so-káig maradt, rácsodálkozhatott az A Csajod nevű kolozsvári együttesre, akik nemcsak a kolozsvári éjszakák sokunk által megismert hangulatát hozták el a Duna-partra, hanem frontemberük személyében újjászületni láttuk a múlt század kifinomult, intellektuális, angolszász rockénekeseit, miközben olyat zúztak a három gitárral, amilyet csak erdélyiektől szoktunk errefelé hallani.
Az Oberon társulat a színházi sátorban előadta Ákli Krisztián író-rendező Batyutánc című drámáját, amely a svábok második világháború utáni napjairól szólt, a málenkij robotra hurcoltatás után, a kitelepítések előtt, amikor sokan közülük még el sem hitték, hogy ez is megtörténhet. Az improvizált jelenetekre épülő előadás alkotói többségének családja érintett a történelem e nehéz időszakának fájó fordulataiban.
A fesztivál hétvégi programkínálata is izgalmasnak ígérkezik: szombat délután 15 órakor lépnek színpadra a nagymarosi ütősök, akik tavaly is nagy sikerrel zenéltek, este pedig jön a brit Morcheeba duó. A színházi sátorban öt kortárs darabot táncolnak el az olmützi táncosok. Frida Kahlo szerelmi életét mutatja be az egyik mű, az emberi gondolkodásról szól egy másik, és Nagy Katalin cárnő udvara is megelevenedik a kortárs táncelőadáson.
A fesztivállal párhuzamosan a V4 országainak színészhallgatói is itt táboroznak. Szombaton a jövőre hazánkban megrendezésre kerülő színházi olimpiáról hallgathatnak előadást, vasárnap pedig a népzenéről és a kortárs dráma születéséről.
Vasárnap lép színpadra a Vad Fruttik, a Blahalouisiana, az Irie Maffia, a Platon Karataev, és a színházi produkció sem lesz mindennapi: a lengyel Song of the Goat Theater társulata Shakespeare legvéresebb drámáját, a Titus Andronicust vitte kortárs színpadra, hogy a nézőkkel együtt kinyomozza, miféle sebeket kellene meggyógyítani a véres tetteket véghezvivőkben. A fesztivál tüzes szlovák utcaszínházi produkcióval zárul.