Kultúra
A múmia arany maszkja és a divat
A Tutanhamon-sír feltárásáról készült munka látványos, ám nem túl mély film lett

A művészet templomai sorozat részeként leforgatott munka narrátora Iggy Pop, akit nem látunk ugyan a filmen (pedig nagyszerűen funkcionálhatna egy fáraó átka-típusú műben), ám hangja így is telitalálat, ad valami misztikus mélységet a dokumentumfilmnek.
Noha a covidjárvány miatt félbeszakadt az utazó kiállítás szervezése, sőt időközben az egyiptomi kormány úgy döntött, soha többé nem adja kölcsön a műtárgyakat, Ernesto Pagano a meg nem valósult, szerveződő kiállítás ürügyén lelkiismeretes dokumentumfilmesként lélegzetelállító képeken rögzítette magukat tárgyakat és azok csomagolását.
Megszólaltatta Mostafa Waziryt, az egyiptomi ókori régészeti leletek miniszterét, a munkásokat, a művészettörténészeket és a biztosítási szakembereket, sőt még azt az olasz fényképészt, Sandro Vanninit is, aki évtizedek óta fotózza a Tutanhamon-sírban talált tárgyakat.
A teljes, több mint ötezer-négyszáz leletből álló sírkamrát dokumentálta, így épp az ő munkája tette lehetővé, hogy a legutóbbi zavargások után a megrongált leleteket helyreállítsák.
A másik szálon a rendező a múltat idézi fel, azt, ahogy 1922-ben Howard Carter vezetésével, Lord George Herbert de Carnarvon közreműködésével megtalálták a sírt a kutatók. Utóbbi egy elfertőződött szúnyogcsípéstől halt meg Kairóban, nem sokkal a felfedezés után, és halála azóta is alapot ad a különféle legendagyárosoknak, akik a fáraó átkáról beszélnek.
A harmadik szál sok szempontból a legérdekesebb: az olasz rendező megkísérelte összefoglalni, hogy a tömegmédia manipulációs korszakának kezdetén, a huszadik század elején miként jelent meg a felfedezés a brit és a világsajtóban, hogyan befolyásolták a divatot a múmiák és a sírkamrában talált szobrok öltözete, illetve milyen módon hatott az Egyiptom- és a Tutanhamon-mánia például a kabarék műsorára. Utóbbi témát a film előtt remek előadást tartó Liptay Éva, a Szépművészeti Múzeum egyiptológusa is érintette, aki a korabeli magyar sajtóból szemezgetett.

Ami magát a leletet és annak bemutatását illeti: noha a rendező, ahogy írtuk, rendkívül látványos filmet készített, nagyon mélyre nem ment. Megtudjuk ugyan, ki volt az ifjan elhunyt fáraó, néhány alapinformációval is gazdagodunk arról, miként kell elképzelni az egyiptomi vallást és mitológiát vagy a halotti kultuszt, ám ezen a szálon nem megyünk tovább. Olyan, az érdeklődő nagyközönség által többé-kevésbé ismert információk hangzanak el, mint hogy az egyiptomiak képzetei szerint a halott fáraó Ré napisten útját járja be az alvilágban, vagy hogy az usébtiszobrok, a szolgaszobrok azért kerültek a sírba, hogy szolgálják a fáraót a halála után.
Kevéssé kerül helyére az uralkodóként amúgy nem jelentős Tutanhamont megelőző kor, valamint az egyistenhit felé törekvő Ehnaton és a többistenhitet megőrizni kívánó papság közti ideológiai harc.
Magát a felfedezést kellően színesen, archív fotók és cikkek segítségével idézi fel a rendező, szerencsére a játékfilmes elemekkel nem terheli túl a történetet. Mindent összefoglalva a Tutanhamon-film elsősorban a látványért érdekes (az operatőri munkát nem tudjuk eléggé dicsérni), mint információforrás elsősorban azoknak adhat sokat, akik eddig nem mélyedtek el Egyiptom múltjában.
A művészet templomai – Tutanhamon: A legújabb kiállítás
Olasz dokumentumfilm, 80 perc, 2022
Rendezte: Ernesto Pagano
10/7