Kultúra

Egy hét múlva kezdődik a Bach Mindenkinek

A Kárpát-medence hatvan településén százötven koncerten szól majd a zeneszerző géniusz muzsikája

A tatai Esterházy Kastély, a MOMKult, a Millennium Háza, a tihanyi apátság és a debreceni református templom is helyszínt ad idén a Bach Mindenkinek Fesztivál koncertjeinek. A rendezvényt két év után tarthatják ismét élő közönség előtt.

Egy hét múlva kezdődik a Bach Mindenkinek
A sajtótájékozatón Baranyi Balázs játszott
Fotó: MH/Katona László

Nyolcadik alkalommal rendezik meg a Bach Mindenkinek Fesztivált, amelynek során a Kárpát-medence hatvan településén csaknem százötven ingyenes koncerttel várják az érdeklődőket. A fesztivál fő időszaka március 16-tól 31-ig tart, de ezt követően is folytatódik az egész év folyamán – közölték a szervezők tegnap az Erkel Színházban tartott sajtótájékoztatón.

Kovács Zalán tubaművész, fesztiváligazgató felidézte, hogy a járvány miatt az elmúlt két évben csak online tarthatták meg a koncerteket, ezek tavaly kétszázezer emberhez jutottak el. „Idén mi lehetünk az első nagy fesztivál, amely élő közönség előtt valósul meg” – tette hozzá, megjegyezve, számos koncert ettől függetlenül online is követhető lesz.

A programok egyharmada határon túli településeken lesz, Kassán, Komáromban, Nagyváradon, Kézdivásárhelyen, de lesznek koncertek Szerbiában, Horvátországban, Szlovéniában és Ausztriában is – részletezte a fesztiváligazgató, hozzátéve, a Kárpátaljára szervezett rendezvényeket törölniük kellett, de amint lehetőségük nyílik, pótolni fogják őket. Egyúttal elárulta, a fesztivál helyszínein, illetve honlapján idén is lehet adakozni jótékony célra, idén a Magyar Gyermekmentő Alapítványt támogatják. „A gyermekek segítése az Ukrajnából a háború elől ideérkezett családok szempontjából most különösen fontos” – fogalmazott Kovács Zalán.

A fesztiváligazgató a programok közül is kiemelt néhányat: a március 16-i nyitókoncerten a Miskolci Egyetem Bartók Béla Zeneművészeti Karának hallgatói játszanak. Március 20-án a budai Várban szabadtéri koráléneklés lesz, itt Medveczky Ádám vezényli a Nemzeti Énekkart, kísér a Szolnoki Légierő Zenekar. Bach 337. születésnapján, március 21-én az ORFK Rendőrségi Igazgatási Központjában, 27-én a tatai Esterházy Kastélyban, 29-én a Gödöllői Királyi Kastélyban lesz koncert. Fővárosi helyszín lesz például a MOMKult, a Hagyományok Háza, a Millennium Háza, vidéken a pannonhalmi és a tihanyi apátság vagy a debreceni református templom – ismertette.

A fellépők között lesz mások mellett Medveczky Ádám, Hegedűs Endre, Pitti Katalin, Rohmann Ditta, a Magyar Állami Operaház ének- és zenekara, a Nemzeti Énekkar, a Budapesti Fesztiválzenekar, az Óbudai Danubia Zenekar, a MÁV Szimfonikusok, a Savaria Szimfonikusok kamaraegyüttesei. A fesztivál részletes programja a Bachmindenkinek.hu oldalon érhető el.

Glázer Tamás, a március 27-i tatai koncert szervezésében is közreműködő Nemzeti Örökségvédelmi Fejlesztési Nonprofit Kft. (NÖF) ügyvezető igazgatója egyebek mellett arról beszélt, hogy a NÖF első alkalommal vesz részt a fesztiválon. Herboly Domonkos, a Nemzeti Filharmonikusok főigazgatója többek közt arra hívta fel a figyelmet, hogy a fesztiválon őket képviselő Nemzeti Énekkar március 20-i, Szentháromság téri koráléneklésére olyan amatőröket is várnak, akik tudnak kottát olvasni. A fesztivál egyik elmaradhatatlan résztvevője Medveczky Ádám Kossuth-, Liszt- és Prima Primissima díjas karmester is, aki úgy fogalmazott: Bachhal foglalkozni megtiszteltetés, az ő zenéjét hallgatni és játszani megtisztulás.

Egy sokarcú zeneszerző

Képes az emberekben felkelteni az érdeklődést, és megismertetni őket korábban ismeretlen csodákkal – fogalmazott lapunknak Johann Sebastian Bach életművéről Medveczky Ádám, Kossuth-, Liszt- és Prima Primissima díjas karmester.


– Gyakran idézi Beethovent, miszerint Bach mindannyiunk ősatyja. Kifejtené?


– Úgy értem ezt, hogy nincs olyan zeneszerző, akire az ő művészete ne lett volna hatással. Akár Mozart, akár Verdi fúgáiról beszélünk, érezhető a hatása. Bach úgy kezdte minden napját – csak úgy, egyfajta tréningnek –, hogy mielőtt elkezdett komponálni, írt egy fúgát. Ha ez megvolt, utána dolgozhatott. Tudta, hogy ez az alapja a zenének. Nincs olyan műfaj, amelyben támadható lett volna. Pedig ezt az embert a lipcsei tanács is kordában tartotta azzal, hogy mit ad meg neki és mit nem, gyakran krétákért kellett harcolnia. Mindeközben úgy dolgozott a Tamás-templomban, hogy hétfő–kedd–szerdán megírt egy kantátát, utána csütörtök–péntek–szombaton bepróbálta az együttes zenészeivel, a vasárnapi istentiszteleten pedig eljátszotta. És ez így ment évekig, így született több mint százötven kantáta. Ez felülmúlja az emberi felfogást, mindazt, amit zenéről tudunk. Ahogy kollégáim is mondták, minden zenésznek őt kell gyakorolnia. Egy diplomakoncert vagy egy felvételi is elképzelhetetlen Bach nélkül.


– Mit adhat ő a ma emberének?
 

– Bach zenéje mindenkihez szól. És nemcsak egy zord, tragikus vagy mondhatnám, „fúgaarcú” ember volt, hanem játékos és derűs. Rengeteg bájjal és kedvességgel teli dala van, amelyek olyan dolgokról szólnak, amelyeken mindannyian átestünk. Bach képes az emberekben felkelteni az érdeklődést, és megismertetni őket korábban ismeretlen csodákkal. Tulajdonképpen megadja a mindennapi kenyerünket.


– Jelenleg az Ukrajnában zajló háború fényében értékelünk mindent. Mit gondol, egy ilyen helyzetben mi a művészet jelentősége?


– Ilyenkor van rá a leginkább szükség. A háború az emberek gyógyíthatatlan betegsége. Az egész történelem során így volt. Pedig ezzel nem lehet megoldani semmit, ez egy szörnyű dolog. Ilyenkor van arra szükség, hogy valami felragyogjon az égen, ez lehet Bachnak és persze általában a művészetnek a csillaga. Ezért is nagy öröm, hogy megtarthatjuk ezt a fesztivált. (VB)

Kapcsolódó írásaink