Kultúra
Néhány édesség, egy jó ötlet és egy kiváló színésznő
A Notting Hill-i cukrászda nem túl eredeti történetét a szereplők dobják fel és teszik értékessé
A mese – Jake Brunger a forgatókönyvíró – voltaképp unalmas: Sarah (Candice Brown) cukrászdát szeretne nyitni legjobb barátnőjével, de baleset éri, és meghal. (A rendező ízlését dicséri, hogy a tragédiára csak utalás történik a filmben, nem mutatja meg.)
Mivel a kinézett üzlethelyiség bérleti jogát nem sikerül visszaadni az ingatlanirodának, és mivel Sarah felnőtt lányának élete is összeomlik anyja halálának pillanatában – a lányt Shannon Tarbet alakítja, kifejezetten jól –, és ő úgy véli, anyja utolsó kívánságát teljesíteni kell, másodmagával nekivág a feladatnak.
Nagyanyjával, Mimivel és anyja barátnőjével, Isabellával (Shelley Conn) kialakítják az üzletet, beleadnak mindent, sőt az ügy érdekében még a halott anya egykori szerelmét is felveszik cukrásznak (Rupert Penry-Jones játéka felejthető). Ahogy épül az üzlet, és elkezdenek kísérletezni a süteményekkel, lassan kibomlik a múlt, és a múltban felsejlik egy nagyon bonyolult anya–lány–unoka viszony, valamint egy régi szerelmi háromszög.
Miközben a film története primér síkon a cukrászdanyitás körüli hercehurcát mutatja be, a rendező és a színészek jó érzékkel mutatják meg a háttérben az emberi viszonyokat, kvázi másodtörténetet kreálva a főtörténet mögé, és sejtetve azt, hogy ez a másodlagos, rejtett történet voltaképp fontosabb a szereplőknek, mint maga a cukrászda. Olyannyira, hogy egy ponton a néző felteszi magának a kérdést: nem lehetséges, hogy ez a vállalkozás voltaképp ürügy? Valami, amire minden szereplőnek szüksége van, hogy megteremtse a keretet, amelyben tisztázhatja a többiekhez való viszonyát. Miminek és lányunokájának egymáshoz vezető útja, valamint egy húsz év múltán beteljesedő, egykor egy félreértés miatt el sem kezdődött szerelem szép hátteret ad a filmnek.
Celia Imrie pazar alakítása, ahogy említettük, felemeli a filmet, gesztusai, mimikája, hanghordozása olyannyira egyénítik az általa játszott idős nőt, hogy elfelejtjük, hogy színészi alakítást látunk – Mimi egyszerűen életre kel.
Az ő ötlete vezet ahhoz is, hogy a kezdetben nem túl sikeres cukrászda beinduljon. Egy véletlen találkozás segíti hozzá, hogy kitalálja: milyen típusú édesség az, ami hiánycikk Londonban.
Az ötlet bejön, a vásárlók nemsokára özönlenek, egy gasztronómiai magazin véletlenül betérő szakírója pedig a médiasikerről is gondoskodik.
Közben – ahogy a happy endre optimalizált filmek esetében ez elvárható – rendeződik minden konfliktus, begyógyulnak a múlt sebei, az emberek közötti bonyolult lelki-érzelmi viszonyok kitisztulnak.
Tisztességes, egyszerű, nem túlgondolt munka Eliza Schroeder filmje. Aligha maradandó – egy-két év múlva már nem sokan fognak rá emlékezni. De hát nem is az örökkévalóságnak készült. Egyszerűen egy rendes vígjáték itt és most, úgy is mondhatnánk, hogy korrekt filmes iparosmunka.
Notting Hill-i cukrászda (Love Sarah)
angol romantikus vígjáték , filmdráma, 97 perc, 2020
r.: Eliza Schroeder
10/7