Kultúra

A „cinkos akusztikájú” művek írója a tablókon

Mészöly Miklós életét és irodalmi pályáját mutatja be születésének századik, halálának huszadik évfordulóján az MMA kerítéskiállítása

Mészöly Miklós irodalmi pályáját, élettörténetét, az őt íróként foglalkoztató gondolatokat bemutató szabadtéri kerítéskiállítás nyílt a száz éve született író halálának huszadik évfordulója alkalmából a Magyar Művészeti Akadémia (MMA) Bajza utcai épülete körül.

A „cinkos akusztikájú” művek írója a tablókon
Gróh Gáspár és Szörényi László irodalomtörténészek méltatták az írót
Fotó: MH/Katona László

A Mészöly-emlékévhez kapcsolódó Mészöly 100 című kiállítás megnyitóján Gróh Gáspár irodalomtörténész, a tárlat szerkesztője arról beszélt, hogy a szekszárdi születésű író műveivel nem lehet érintőlegesen találkozni, ha belekezd valaki az olvasásukba, abból hónapokig tartó kaland lesz.

„Remélem, hogy a tárlat megmutat valamit ebből a Mészöly-örvényből, amelynek az erejét igazán csak belülről lehet megérezni” – tette hozzá Gróh Gáspár, aki a tárlat összeállítása kapcsán csaknem fél éven át olvasta magát egyre beljebb a páratlan képi világú és nyelvi erejű, gondolatiságában is erőteljes életműbe. Az író egész életútját elkísérte a pannon kisváros világa, ahol Mészöly gyerekfővel ismerte meg a Duna menti árterek növény- és vadvilágát, itt tanulta meg, hogy az ember a természet részeként kozmikus lény – emlékeztetett
az irodalomtörténész.

„A Molnár–Mészöly család fényképei egy olyan világot idéznek meg, amelynek mindennapjai még nem szakadtak el az élet természetes ritmusától” – emelte ki Gróh Gáspár a szülőhelyhez, a családhoz és a természethez fűződő alap­élményei kapcsán.

A szabadtéri tárlaton látható tizenöt tabló az író életét követi végig a szekszárdi gyerekkortól az íróvá válásig, a hazai és nemzetközi elfogadottságig, a sikerekig és a végső számvetésig. A fotók fölött párhuzamosan fut a személyes életrajz a háború megpróbáltatásairól, a megfigyelésről, betiltott darabról, kirúgásról és az irodalmi pálya állomásairól, cannes-i filmsikerről, a végül elfogadott Kossuth-díjról.

Az élettörténet mellett az író egy-egy gondolatát idézik a tablók. „...minden irodalom bővelkedik »cinkos akusztikájú« művekben. Csak míg a nagy népek »cinkos akusztikája« többnyire korszakokat formáló közérthetőség tud lenni, a kis népeké – néhány kivételtől eltekintve – rezervátumi érdekesség marad” – olvashatjuk például az ötvenes évek végéről és a hatvanas évekről szóló oldalon.

Gróh Gáspár lapunknak elmondta, Mészöly műveiről a halála után az életművet egyoldalúan, kizárólag a posztmodern felől értelmező írások születtek, fájdalmasan elsikkadt Mészöly konzervatív mivolta, írói életművének nemzeti karaktere, emiatt szerette volna megrendezni a kiállítást.

Az irodalomtörténész azt is elmondta, hogy csak most, a kiállítás anyagának válogatásakor érzett rá, hogy Mészöly igazi fő témája, helyszíne a magyar urbánum, a természettel szoros kapcsolatban élő pannon, közép-európai magyar kisváros világa. Mint mondta, nehéz dolga volt az idézetekkel is, mivel Mészölynél minden kép, minden kisebb-nagyobb részlet minden más részlettel többszörösen összefügg.

Szörényi László irodalomtörténész, író, műfordító, az MMA rendes tagja köszöntőjében Mándy Iván szavait idézte: „Annyi bizonyos, hogy Mészöly maga is világirodalmi jelentőségű író. Az ő tiszta, egyéni hangja benne van a világirodalom áramában.” Szörényi szerint Mészöly Miklós életműve jó példa arra, miként lehet egy diktatúra szorításában megőrizni a személyes függetlenséget és az alkotói szuverenitást.

A kiállítás tablóin, amelyek az MMA irodaházának Andrássy úti és Bajza utcai kerítésén tekinthetők meg, Hrapka Tibor, Móser Zoltán, Vahl Ottó és a szekszárdi Wosinsky Mór Megyei Múzeum fotográ­fiái láthatók.

Kapcsolódó írásaink