Kultúra

Monográfia jelent meg Mihalovich Ödönről, a romantika elfeledett zeneszerzőjéről

Windhager Ákos művelődéstörténész kötete

Tegnap mutatták be Windhager Ákos művelődéstörténész Utód, de aki ős is – Mihalovich Ödön pályaképe című kötetét a Magyar Művészeti Akadémia Művészetelméleti és Módszertani Kutatóintézete (MMA MMKI) YouTube-csatornáján.

A romantika elfeledett zeneszerzőjéről szóló, hiánypótló monográfia szerzőjével Kiss Eszter Veronika zenetörténész beszélgetett. Windhager már doktori értekezését is Mihalovich Ödön (1842–1929) életművéből írta, a most megjelent kötet annak továbbfejlesztése: az életúton keresztül az egyes zeneművek elemző leírását és fogadtatását is tartalmazza.

A horvát–magyar nemesi származású Mihalovich Mosonyi Mihálytól és Liszt Ferenctől tanult. Első jelentős sikereit dalszerzőként aratta, illetve Mosonyit követően ő írta az első sikeres magyar szimfonikus költeményeket, mint például a Boszorkányéj és a Faust-fantázia.

Életművének csúcspontja Windhager elmondása szerint a Toldi szerelme című opera volt, amelyben lírai ízlését Wagner stílusával ötvözi. Emellett az is kiderült, Mihalovich a magyar zenei intézményrendszer egyik megteremtője volt: 1881-ben nevezték ki a magyar Színitanoda igazgatójának, majd 1887-től a Zeneakadémiát vezette. Neki köszönhetően az intézmény világszínvonalúvá vált.

Kapcsolódó írásaink

Rontás- és bajelhárító hímes tojások

Ā„Olyan békás mintát is ismerünk, amelyet szerelemvarázsló tulajdonságokkal ruháztak fel, és ezeket nem is adták oda akárkinek” – mondta lapunknak Fekete Ildikó népi iparművész