Kultúra

A fantom nyomában

A Kárpátok és az Alföld közötti átmeneti zónában forgatta le két év alatt Mosonyi Szabolcs és Bagladi Erika a Vad erdők, vad bércek – A fantom nyomában című természetfilmet. Noha a film bemutatását tavaszra tervezték, a járvány miatt el kellett halasztani, ezért csak most került a mozikba a legjobb ismeretterjesztő filmnek járó Magyar Filmdíjjal elismert alkotás – amelyet egyébként a WWF Világ Természeti Alap Magyarország Alapítvány ajánlásával vetítenek.

A fantom nyomában
Végigkísérhetjük a hiúz kölykök felnövését és első vadászatukat is, ami igazán természetfilmes bravúrnak számít
Fotó: Pannonia Entertainment

Az egyórás filmidő alatt a készítők láthatóan mindent kihasználtak technikai és narratív értelemben is, hogy teljes képet adjanak a tájegység élővilágáról és mindennapjairól. Télen, a hóban hagyott nyomok után indulunk el a rendezőkkel, akik laza drámai keretben foglalták össze a film „történetét„, innen az alcím: az erdő fantomja az évtizedek után visszaköltöző hiúz, akinek jelenlétére kezdetben csak az általa hagyott jelekből következtethetünk, lévén rejtőzködő és nagyon óvatos állat.

A „nyomozás” során először a hosszú télből ébredező erdő egyéb lakóival találkozunk, szarvasbogarak, madarak, szarvasok népesítik be az ember által háborítatlan vidéket, aztán, ahogy észrevétlenül nyárba fordul a tavasz, majd a nyárból ősz lesz, megjelennek a többiek is, a patakokban ivó, halszerű lények, a szájukban köveket cipelő ingolák, a szirti sas fiókája, a mezei nyulak, a vízirigók, de ugyanígy beleshetünk a hegyi kérészek életébe is.

A különleges technikának köszönhetően az erdő legapróbb állataitól a legnagyobbakig egészen közelről tekinthető meg mindegyik a napi tevékenysége közben, és feltárul az is, miként függenek össze az egyes életek, melyik állat az, amely valaki másnak szolgál táplálékul, és ki az, akitől mindenki fél. Az erdő urai egyértelműen a farkasok, előlük menekülve tűnik fel először a fantom is, aki macska létére egy-egy szürke farkassal elbír ugyan, de egy egész falkával már nem.

A film második felében a hiúzzal járjuk az erdőt, végigkísérhetjük a kölykök felnövését és első vadászatukat is, ami igazán természetfilmes bravúrnak számít, lévén hogy a rendkívül óvatos állat nagyon nehezen filmezhető. A néhány fős stáb a siker érdekében az állatokat a legkevésbé zavaró természetfilmes módszereket használta, a kamerákat és teleobjektíveket átalakították, a lassított felvételekkel és time lapse képsorokkal pedig azt tették láthatóvá, amit amúgy az emberi szem nem érzékel. A filmzene, amelyet Mátyás Attila Merkaba jegyez, jól illeszkedik a sajátos, néhol filozofikus munkához.

Vad erdők, vad bércek – A fantom nyomában
Magyar természetfilm, 62 perc, 2020
Rendezte: Mosonyi Szabolcs és Bagladi Erika
10/8

Kapcsolódó írásaink

Tökéletlen, mégis méltó befejezés

ĀStar Wars: Skywalker kora filmkritika - Lezárult a Disney-éra korántsem tökéletes trilógiája, mi pedig spoiler-mentesen elmondjuk, milyen is lett az utolsó rész

A magyarhirlap.hu weboldal sütiket (cookie) és különböző kódokat használ a megfelelő működés, elemzések készítése, a felhasználói élmény fokozása valamint az Ön számára releváns, személyre szabott ajánlatok összeállítása érdekében. Ezek használatát az Elfogadom gomb megnyomásával jóváhagyja. Bővebb információt az Adatkezelési Tájékoztatónkban talál.

Elfogadom