Kultúra

Szenvedéstörténet a plexifal mögött

Zsebkönyv formában is olvasható lesz a Pesti Színház Mondjad, Atikám! című előadása, amelyben Vecsei H. Miklós átszellemülten és hitelesen alakítja József Attilát

Megrázóan rövid, nélkülöző, ám hirtelen fordulatokban, kitá­rulkozásokban és csalódásokban gazdag életutat tudhatott magáé­nak József Attila, akinek múlt szombaton ünnepeltük születésének száztizenötödik évfordulóját. Noha megítélése időről időre változik, lehetetlen felsorolni mennyiféle műfajban jelentett és jelent inspirációt az utókornak a musicaltől a hangoskönyvig.

Szenvedéstörténet a plexifal mögött
Vecsei monodrámája a hátsó sorokból nézve is letaglózó, komoly lelki megpróbáltatást jelenta fiatal színművésznek
Fotó: Vígszínház/Szkárossy Zsuzsa

Legutóbb három éve, a Junior Prima díjas Vecsei H. Miklós készített monodrámát életéről, amelyet azóta is nagy sikerrel játszanak a Pesti Színház színpadán (már amikor nincs járványhelyzet miatti zárlat). A fiatal színművész március végén jelentette be, hogy a POKET-zsebkönyvsorozatban az évforduló kapcsán áprilisban jelenik meg – kerül a könyvautomatákba és lesz online is megrendelhető – a Mondjad, Atikám! bővített szövege, kiegészítve az előadás képeivel, és azokkal a József Attila-levelekkel, amelyek a legnagyobb hatást tették Vecseire az előadás létrehozásában. A Mondjad, Atikám! egészen más jellegű, mint Jordán Tamás híres estje, amely József Attila Szabad ötletek jegyzékét dolgozta fel. Vecsei előadása személyes, sűrű, felkavaró összefoglalása a fájdalmas életnek, míg Jordáné inkább szuggesztív erejű gyónás, amolyan bizalmas mondanivaló.

Az egyfelvonásos, kicsit több mint kétórás darab legnagyobb érdeme, hogy hihetetlen nyers erővel idézi fel József Attila valódi alakját, nemcsak a költőét, hanem az emberét is. Ehhez persze szükség van egy olyan rendkívül tehetséges alkotóra és színészre, mint Vecsei, aki nemcsak játssza, hanem írta és rendezte is a darabot.

A monodrámába a költő népszerű és kevésbé ismert versein, versrészletein túl szépen belesimulnak a fontos életesemények, szerelmek, terápiák. Egyes szám első személyben hangzanak el József Attila életének legfontosabb állomásai, a gyermekkortól egészen a megőrülés pillanatáig. Így az életrajz minden fontos eleme kirajzolódik: a családi háttér, a nehéz gyermekkor, az egyetemről való kirúgás, a Babits Mihállyal való viszály, az elismertség és a szeretet kínzó hiánya, a folyamatos anyagi nehéz­ségek és magánéleti kudarcok. És mindezek egy szenvedéstörténet különféle stációira lebontva, feliratozva jelennek meg előttünk úgy, hogy közben egységekre tagolják a darabot.

Vecsei Jézus szenvedéstörténetének parafrázisát mondja el, amelyet egyébként Asperján György 2005-ben megjelent Fogadj szívedbe – József Attila életregénye című, nagy vitát kiváltó művéből vett át. Az előadás egyes szakaszai ugyanis Jézus kereszthalálának stációira utalnak, így Krisztus keresztre feszíttetésével állítja párhuzamba a költő életét (ami nem teljesen helytálló, hiszen a két szenvedéstörténet nem ugyanaz).

Az előadás, amely a hátsó sorokból nézve is letaglózó, komoly lelki megpróbáltatást jelent a színésznek, és széles érzelmi skálát jár be: a nyugodt elbeszélésektől eljut a hangos, őrjöngő, verejtékező belső monológokig. Ahogy a lassabb és lendületesebb dinamikájú szövegek váltakoznak, úgy követi egymást a valóság és a fikció, a félhomály és a sötétség. Aztán ahogy haladunk előre, egyre sötétebbé és komorabbá válik a tér is.

A látvány az alkotó testvére, Vecsei Kinga Réta munkáját dicséri, aki puritán szobabelsőt rendezett be mosdótállal, ággyal, kályhával és egy szimbolikus, olykor zakatoló kisvonattal. Ám amint az őrület elhatalmasodik, egy plexifal emelkedik a színpad szélére. Nemcsak az elme szorul korlátok közé, hanem a test is, amely a mérhetetlen szenvedést, kitaszítottságot képtelen elviselni.

Vecsei H. Miklós már számos előadásban bizonyított, kiemelkedőt nyújtott például A Pál utcai fiúkban Nemecsek Ernőként vagy A félkegyelműben Miskin hercegként, azonban József Attilát olyan átszellemülten és hitelesen formálja meg, hogy egyes jeleneteknél egyenesen beleborzongunk. Óriási színészi teljesítményt látunk.

Mondjad, Atikám! (Pesti Színház)
József Attila-est egy részben
Írta és rendezte: Vecsei H. Miklós

Kapcsolódó írásaink

A kortalan és sűrű egypercesek mestere

ĀA groteszk próza megteremtője volt Örkény István – A Macskajáték ősbemutatójaSzolnokon hatalmas sikert aratott, tavaly december óta a Nemzeti Színházban újra látható