Kultúra

Szeretet nélkül nem megy

A Kontroll nélkül című film, noha túlzó és túlrendezett, valódi problémára mutat rá

Szívszorítónak, megrázónak, megdöbbentőnek tartják a kritikusok a Kontroll nélkül című német munkát, Nora Fingscheidt játékfilmjét, amely egy kezelhetetlennek ítélt, állami gondozásban élő kilencéves német kislány, Benni (Helena Zengel) kétségbeesett szeretetvágyáról és részben ebből adódó, tragikus véget érő őrjöngéséről szól.

Szeretet nélkül nem megy
Helena Zengel annyira jól játszik, hogy felmerül, nem sérült-e a szerep közben
Fotó: Mozinet

Ahogy a klasszikus sorsdrámákban, lassan jutunk el a végkifejletig. A gyerekről először az anyja mond le, majd hamarosan az úgynevezett gyermekvédelmi szakemberek, a pszichiáter és a világ is, miközben a kislány egyre elképesztőbb módon tör-zúz, dühöng, szökik a különféle nevelőotthonokból és az iskolából, abban a reményben, hogy édesanyja visszafogadja – csak épp a visszafogadás akadálya maga az őrjöngés, a szökés és az, hogy a háromgyerekes, gyenge és munkanélküli anya fél Bennitől, és félti tőle a másik két gyereket.

Benni a film egy pontján megtalálni látszik az egyetlen embert, aki szót ért vele, a mellé kinevezett iskolai kísérőt. (A német gyermekvédelmi rendszerben ez a státusa annak, aki az állami gondozott gyereket nem neveli, csupán elkíséri az iskolába és hazaviszi.) Micha (Albrecht Schuch) érezhetően szintén súlyos múlttal rendelkezik, és ért a problémás gyerekek nyelvén; éppen ezért a nyugtatónak szánt hazugságokból, a gyermekvédelmi rendszer káoszából és a felnőtteken is csak nagy elővigyázatossággal alkalmazott skizofréniaellenes szerek és nyugtatók ködgőzéből egy erdőbe viszi a gyereket egy olyan házba, ahol sem víz, sem villany nincs – lehet viszont dolgozni és gondolkozni. A „terápia” – amelyet a világ boldogtalanabbiknak nevezett részén mindennapi életnek neveznek – csodák csodája működik, a gond csak az, hogy Benni nem maradhat ott örökké az egyetlen olyan felnőttel, aki életében először odafigyel rá és szereti.

Hanem vissza kell mennie a városi társadalomba, abba a világba, ahol az édesanyja egyik nap azt ígéri neki, hogy újra magához veszi, másnap, amikor összecsomagolva várja, azt mondja, mégsem. Abba a világba, ahol a gyámügyi szakemberek, intézmények és befogadó családok között össze-vissza hurcolják a problémás gyereket, akinek folyamatosan hazudnak, és aki tör-zúz, őrjöng, más gyerekeknek életveszélyes sérüléseket okoz. Mégsem mondja ki senki, hogy amit csinál, az bűn. Valamiféle félreértett pedagógiai módszer alapján semmiért nem büntetik, inkább begyógyszerezik, mintha a gyermeki lélek a hazudozástól, a büntethetetlenségtől és a gyógyszerektől kevésbé sérülne, mint az igazságtól.

Emlékezetes az a jelenet, amelyben az iskolai kísérő közli: nem tudja vállalni a gyermek további felügyeletét, mert kötődni kezd hozzá, és meg akarja menteni. A felelősség­vállalás – mint ahogy a szeretet – kétségtelenül teher, talán a legnagyobb, amit ember vállalhat, és érthető az is, hogy nem lehet mindenkit megmenteni, de a jelenet jól rávilágít a modernnek nevezett, a lélek működését egy gép működéséhez hasonlatosnak tekintő, a pszichológia „tudományán” alapuló világképre, amelyben egyesek komolyan gondolják, hogy ember – főleg egy gyerek – életét a káoszból és az iszonyatból élhető életté lehet fordítani a vele való azonosulás és a valódi, feltétel nélküli szeretet hiá­nyában, pusztán a szakemberekre bízva, akiknek a lélekhez való viszonya leginkább egy autószerelőnek az autóhoz való viszonyára emlékeztet.

Pedig vannak szép, felvillanó pillanatok: amikor az egyik gondozónő összeomolva, zokogva a földre rogy, úgy siratja a kislány sorsát, vagy amikor Benni az iskolai nevelőt kérleli, hogy fogadja örökbe – ami természetesen nem lehetséges.

Akinek pedig ennyire nincs kihagyva hely a világban, mint Benninek, az vagy a világ szabályait írja át, vagy magát változtatja meg, vagy megsemmisíti magát. A világ szabályai nem változtathatók, a kislánynak a pedagógia és a pszichológia megannyi ostoba kliséje miatt magát megváltoztatni nem segítenek, így marad a harmadik lehetőség.

Noha Helena Zengel elképesztően nagyot alakít – annyira jól játszik, hogy felmerül, nem sérült-e a gyerekszínész ebben a szerepben –, a rendező sajnos nem tudta, hol a határ: az őrjöngős jelenetek egy idő után összefolynak, az újabb és újabb visszautasítástól egyre mélyebben és mélyebben sérülő gyereket körülvevő világ pedig valószerűtlenül embertelen. Nora Fingscheidt rendezői világában nem volt kihagyva a hely egyetlen jó embernek sem. Pedig még az istennek is elég egyetlen igaz ember ahhoz, hogy ne pusztítsa el a világot.

Kontroll nélkül (Systemsprenger)
német dráma, 118 perc, 2019, r.: Nora Fingscheidt
10/7

Kapcsolódó írásaink

Egy angyalarcú pszichopata

ĀLuis Ortega filmje bár drámai mű, kellően humoros is – Lélektani krimi a hetvenes évek Buenos Aireséből