Kultúra
Élet a földrengés után
Provvidenza és az utolsó lakó esete – A rendező végig feszültségben tart, a történet lelki, emberi értelemben hiteles, ugyanakkor a dráma nem nyomja agyon a nézőt

A visszaemlékezések szerint a háború előtt volt nem egy olyan római lakos, aki ki nem tette a lábát a maga kerületéből, máskor egyes falvak ragaszkodnak négy-ötszáz éves, minden más községtől különböző kultúrájukhoz vagy receptjeikhez – és akkor a nyelvek és dialektusok sokféleségéről még nem is beszéltünk.
Mindezt nem árt tudni Pippo Mezzapesa Az én kincsem című filmje előtt, a falujához ragaszkodó utolsó lakos, Elia (Sergio Rubini) története, amelyet az Urániában mutattak be a napokban az immár véget ért, és majd ősszel folytatódó Itáliai utazás sorozatban, ugyanis aligha érthető enélkül.
Provvidenzát földrengés döntötte romba. A kőfalak maradéka még most is omlik. Lassan bontakozik ki a történetből a jelen és a múlt: a falu utolsó lakója feleségét veszítette el a katasztrófában, de nemcsak a személyes emlékek kötik a faluhoz, hanem a kétségbeesett erőfeszítés is, hogy életben tartsa a települést.
Az elhagyott házakból az életét kockáztatva menti ki a tárgyakat, amit tud, megjavít, őrült vállalkozásként pedig egymaga próbálja eltakarítani a romokat.
Körvonalazódik ellentéte egykori sógorával, a polgármesterrel, aki, noha megígérte, hogy felújíttatja a romba dőlt házakat, végül a könnyebb utat választja és elfogadtatja a falu lakóival azt, hogy a völgyben emelt ideiglenes falu lesz az új Provvidenza. (A falu neve amúgy gondviselést, áldást jelent, a beszélő név pedig sokat hozzátesz a történethez.) Amikor sokadszor felszólítja Eliát arra, hogy hagyja el a szerinte életveszélyes települést, majd azzal is megfenyegeti, hogy a rendőrséggel viteti le, fordulatot vesz a szülőföldhöz és az identitáshoz való ragaszkodásról szóló film.
A politikus egyértelműen visszaél a hatalmával és a joggal, a gyász, a magány és a saját, lehetetlen vállalkozása által szorongatott Elia pedig még nehezebb helyzetbe kerül, amikor kiderül, hogy nincs egyedül a faluban, ahogy hitte, hanem másvalaki is bujkál az iskolaépületben: a messziről jött Noor, aki illegálisan tartózkodik az országban.
A rendező végig feszültségben tart, a történet lelki, emberi értelemben hiteles, ugyanakkor van annyi humora, hogy a társadalmi dráma ne nyomja agyon a nézőt, aki olykor felszabadultan szórakozik.
A parabolaszerű, sokféleképpen értelmezhető zárójelenettel a rendező, ha úgy tetszik, a nézőre bízza a történet lezárását, ha úgy tetszik, megússza, hogy megmutassa, mi lett a történet vége.
Egyedi, a mikrovilág rezdüléseit, az emberi lélek rejtett tartalmait jól megmutató, szépen fényképezett film Pippo Mezzapesa munkája, de semmiképp sem felejthetetlen remekmű.
Az én kincsem (Il bene mio),
olasz dráma, 94 perc, 2018, r.: Pippo Mezzapesa
10/7