Kultúra
Euripidésztől Viscontiig

Bokszbemutatóval kísért évadbejelentőt tartott tegnap a Nemzeti Színház, amelyen a teátrum igazgatója, Vidnyánszky Attila kiemelte, a művészeti vezetés fő teljesítménye az ötven címből álló repertoár felépítése, ami a szabadabb létezés lehetőségét adja meg a társulatnak. „Ha nem lenne új bemutatónk, akkor is tudnánk működni, hiszen a János vitéz és az Egri csillagok jegyeire már most öt-hétezer feliratkozó van” – tette hozzá. Azt is elmondta, a magyar klasszikusok alkotják a repertoár gerincét, ezeket tudják tovább csiszolgatni, a következő évadban például a Csongor és Tündét gondolják újra.
Vidnyánszky Attila hangsúlyozta, a következő szezon meghatározó gondolata a Trianon-emlékév, amelyhez nemcsak a Wass Albert szövegeiből és korabeli dokumentumokból összeállított Tizenhárom almafa című bemutatóval kapcsolódnak, hanem számos más eseménnyel is. Például a teátrum parkjában, a hajóorrban felállítanak egy háromdimenziós, interaktív térképterepasztalt, amelyen az összes magyar nyelven játszó színház makettje látható lesz. Az igazgató még hozzátette, csak az őszre tervezett bemutatók időpontja fix, a többi előadás tolódhat. „A műhelymunkát kívánjuk erősíteni, nem előadásgyár vagyunk” – emelte ki. Ennek fényében az eredetileg még erre az évadra tervezett Rocco és fivérei és a Tartuffe is őszre tolódott.
Luchino Visconti 1960-as filmjének adaptációját Vidnyánszky maga rendezi, az előkészületek idén január óta folynak, a címszereplő olasz bokszolót Berettyán Nándor, testvérét Bordás Roland alakítja majd. A társulat ezzel az előadással fog szerepelni szeptember végén a szentpétervári színházi olimpián, amelyen magyar kőszínházi társulat még nem lépett fel. Molière Tartuffe-jét már próbálja a rá jellemző szenvedélyességgel a grúz David Doiasvili, akinek ez lesz a harmadik rendezése a teátrumban. Vidnyánszky ehhez még hozzáfűzte: az évad rendezőit összeköti az, hogy szenvedélyes színházat szeretnek csinálni.
Szintén idénre tervezték, de csak a következő szezonban mutatják be a magyar remekművek közül Örkény István Macskajátékát. A szerző által saját levélregényéből 1969-ben színpadra írt tragikomédia legendás előadásainak sorába Szász János rendezésében sorakozhat fel a Nemzeti produkciója, Bánsági Ildikó és Udvaros Dorottya, Kossuth-díjas színésznők jutalomjátékaként.
A drámairodalom gyöngyszemei közül Euripidész Médeiáját tűzi műsorra a színház, amelyet a Stockholmi Királyi Drámai Színház, a Dramaten igazgatója, Eirik Stubø állít színpadra, illetve William Shakespeare utolsó darabját, A vihart. Utóbbit Andrzej Bubień, a neves lengyel alkotó viszi színre, aki korábban Gombrowicz Operettjével aratott sikert a színházban. A mágikus realizmus atyja, Gabriel García Márquez Egy előre bejelentett gyilkosság története című kisregényének átdolgozását a Nemzeti társulatának fiatal művésze, Berettyán Nándor rendezi jövő tavasszal, nem sokkal saját darabja, A súgó után.
A Nemzeti Színház az elmúlt években is igyekezett megszólítani a fiatalokat, a kisiskolások, gimnazisták, egyetemisták mellett a jövő évadban már a legkisebbeknek szóló előadással is készülnek: Szilágyi Andor Leánder és Lenszirom című mesejátékával.
A korábbi években a színházban már alkotott a Sztalker-csoport, ők ősbemutatóval készülnek a következő szezonra: Bartók Béla és Kodály Zoltán életéről, gyűjtői munkájáról Vecsei H. Miklós Kodály-módszer címmel ír darabot, az előadást ifj . Vidnyánszky Attila rendezi, zenéjét Kovács Adrián komponálja.
Zárásul Vidnyánszky Attila bemutatta a Nemzeti Színház új kiadványát, amelyben Kornya István foglalta össze az elmúlt öt év történetét a premierektől a vendégjátékokig, rengeteg fotóval illusztrálva. A kötetet az új évadra szóló bérletekkel együtt kedvezményesen vásárolhatják meg az érdeklődők.