Külföld

Elhagyta a betont az első magyar KC–390 katonai repülő

Lézerrel a rakétafejek ellen

Brazíliában csütörtökön a levegőbe emelkedett a Magyar Honvédség első Embraer KC–390 típusú katonai szállítórepülőgépe. A vasmadár a légi tesztek sorozata után, várhatóan az év második felében landol hazánkban.

Elhagyta a betont az első magyar KC–390 katonai repülő
Az első gép köszöntése a landolás után
Fotó: honvedelem.hu

Levegőben az első magyar KC–390 katonai szállító repülőgép! – közölte pénteken közösségi oldalán Szalay-Bobrovniczky Kristóf. Mint a honvédelmi miniszter fogalmazott, hazánk biztonsági érdeke egy erős, jól felszerelt, modern hadsereg. Aláhúzta, e légijármű kulcsfontosságú eleme lesz a haderőnek. A tárcavezető egyben hozzátette, a sikeres brazil próbarepülés után kezdetét vette a légi tesztek sorozata, s az év második felében már hazánkban köszönhetjük az első magyar KC–390-et.

Levegőben a gép
Levegőben a gép
Fotó: Honvédelem.hu

A világszerte egyre nagyobb érdeklődést kiváltó brazil repülőgéptípus használatával a honvédség újabb képességgel bővül a katonai fuvarozás terén. A tárca a hír kapcsán emlékeztetett, a modern haderők alapvető igénye a mobilitás, amely a szárazföldi mellett egyre nagyobb mértékben teszi szükségessé a légi szállítás fejlesztését. Mindezt egyébként a logisztikai feladatok összetettsége és bővülése indokolja. Hozzátették, az AN–26-os „Ancsák” hadrendből történő kivonása és az egyre növekvő igények nyomán a hadsereg 2024-ben két, világviszonylatban is a legmodernebbek közé tartozó, KC–390 típusú katonai szállítórepülőgépet szerez be.

A szóban forgó légijármű 2015 februárjában emelkedett először a magasba, míg sorozatgyártása 2016-tól folyik. Személyzete kettő négy fő, hasznos terhelése raklapos csomagok esetében huszonhárom míg gépjárműveknél huszonhat tonna – s ez utóbbi két adattal gyakorlatilag a széles körben alkalmazott C–130J Super Hercules piaci konkurensévé vált. (Utóbbi terhelhetősége húsz tonna körül alakul.)

Egy-egy gép ára a kivitel függvényében ötvenöt-nyolcvanöt millió dollár (19,8 és 30,6 milliárd forint) között változik. Úgynevezett össztechnikai üzemideje tizenötezer repülési ciklus, ami egyenértékű harmincezer magasban töltött órával vagy harminc évvel. Ezek a mutatók a szakmában igencsak magasnak mondhatók. A gyártó által adott integrált logisztikai támogatással akár kilencven százalékos folyamatos rendelkezésre állás biztosítható. Ez közel jár a Gripenek adataihoz, ahol a svéd gyártó csaknem ehhez hasonló vállalást tett a gépek egykori rendszeresítése idején.

Földön a vas
Földön a vas
Fotó: Honvédelem.hu

A gép alkatrészei nemzetköziek, hiszen egyebek mellett portugál, argentin és cseh cégek is hozzáadják a saját termékeiket. Elfér rajta nyolcvan „sima” és hatvannégy ejtőernyős katona, de akár egy Black Hawk szállítóhelikoptert is képes elnyelni a bendője. Külön figyelemre méltó, hogy a hátsó rámpa is pakolható fuvarozás során, ami annyit tesz, hogy a raktér szinte teljes egésze kitölthető. Hatótávolsága tizennégy tonnával megpakoltan 5820 míg huszonhárom tonnával 280 kilométer.

A KC–390-be az izraeli BIRD AeroSystems komplex védelmi rendszerét építik be. Ez a radar- illetve lézeres besugárzás mellett észleli majd a rakétákat is, és a megszokott zavarótöltetek kilövése és az elektronikai ellenakciók mellett alkalmas a közeledő infravörös irányítású légvédelmi rakéták keresőfejének lézersugárral történő megrongálására, semlegesítésére.

Kapcsolódó írásaink