Krónika
Egy város, ahol egy év alatt nem történt halálos közúti baleset
Két egyszerű intézkedés hozta a sikert

A közel 675 ezer lakosú finn főváros ezzel az egyik legnagyobb város lett Európában, ahol ilyen jelentős közlekedésbiztonsági eredményt sikerült elérni.
Két kulcsintézkedés a háttérben: sebességkorlátozás és közösségi közlekedés
A városvezetés szerint a siker mögött elsősorban két döntés áll:
-
Sebességcsökkentés – A város útjainak közel felén 30 km/órás sebességhatárt vezettek be, különösen a lakóövezetekben és iskolák környékén. Ez a gyakorlat más európai nagyvárosokban – például Párizsban, Brüsszelben vagy Bolognában – is egyre elterjedtebb.
-
Közösségi közlekedés fejlesztése – Helsinki tudatosan fejlesztette a tömegközlekedést, így egyre többen mondtak le az autóhasználatról. A rendőrség ezzel párhuzamosan szigorúbban ellenőrzi a közlekedési szabályok betartását.
Roni Utriainen finn közlekedéstervező szerint a sebességkorlátozás „az egyik legfontosabb intézkedés volt” a közúti halálesetek visszaszorításában.
A „Vision Zero” elve működik
Helsinki példája jól illeszkedik az úgynevezett „Vision Zero” koncepcióhoz, amelynek célja, hogy senki ne haljon meg vagy sérüljön meg súlyosan a közutakon. A kezdeményezés világszerte egyre több országban és városban válik irányelvvé.
A finn Espoo városa – mintegy 324 ezer lakosával – eddig volt a legnagyobb olyan település, amely ilyen közlekedésbiztonsági mérföldkövet elért.