Krónika

„Csendben a világ tetején”

Miért hagyta George Harrison maga mögött a Beatlest és a hírnevet?

A Beatles 1970-es feloszlása után a világ figyelme természetesen John Lennon és Paul McCartney szólókarrierje felé fordult. Lennon radikális politikai aktivistává vált Yoko Ono oldalán, McCartney pedig megalapította a Wings nevű zenei formációt, és továbbra is ontotta a slágereket. A figyelem középpontjában maradtak, mintha soha nem is hagyták volna el a Beatlest. De mi történt George Harrisonnal, a „Csendes Beatle”-vel? Miért vonult ki a nyilvánosság elől, és hogyan alakult az élete a legendás zenekar után?

„Csendben a világ tetején”
George Harrison egy koncerten Milánóban, 1965 júniusában
Fotó: Leemage via AFP

George Harrison mindig is a Beatlesen belüli alábecsült zseniként volt ismert. Bár Lennon és McCartney dominálták a dalszerzést, Harrison fokozatosan megmutatta saját kreativitását olyan dalokkal, mint a While My Guitar Gently Weeps, Something és Here Comes the Sun. A ’60-as évek végére már frusztrálta, hogy kevés teret kapott a zenekarban, miközben spirituális útkeresése egyre fontosabbá vált számára. Indiai utazásai és Ravi Shankar szitárművésszel való kapcsolata mély hatást gyakorolt rá, és a Beatles utolsó éveiben egyre inkább a keleti filozófia és zene felé fordult. 1968 februárjában a Beatles tagjai elutaztak Indiába, hogy a híres spirituális mester, Maharishi Mahesh Yogi irányításával elmélyedjenek a transzcendentális meditációban. Az út eleinte idilli volt: a Himalája lábainál fekvő Rishikeshben egy elzárt ashramban gyakorolták a meditációt, távol a világi zajoktól és a hírnév nyomasztó terhétől. Harrison számára ez az időszak döntő fordulópontot jelentett. Míg Lennon és McCartney végül kiábrándultan távoztak az ashramból – részben a Maharishivel kapcsolatos pletykák miatt –, Harrison továbbra is hitt a meditáció erejében, és élete végéig gyakorolta azt.

Az indiai klasszikus zenész, Ravi Shankar (L) és lánya, Anoushka Shankar szitárokat játszanak, miközben fellépnek egy ünnepségen, amellyel tisztelegnek Beatle George Harrison előtt születésnapjának évfordulóján, Újdelhiben, 2004. február 25-én. Harrisonra és a The Beatles többi tagjára Shankar sittárjátéka hatott az 1960-as években.
Az indiai klasszikus zenész, Ravi Shankar és lánya, Anoushka Shankar szitárokat játszanak, miközben fellépnek egy ünnepségen, amellyel tisztelegnek Beatle George Harrison előtt születésnapjának évfordulóján Újdelhiben, 2004. február 25-én. Harrisonra és a The Beatles többi tagjára Shankar szitárjátéka hatott az 1960-as években
Fotó: AFP/Ravi Raveendran

Ez az út mély nyomot hagyott benne: a keleti vallások és filozófiák iránti elköteleződése ekkor vált véglegessé. Nemcsak a meditációt vette át, hanem a hinduizmus számos aspektusát is, sőt később egy hindu templom építésében is segédkezett London közelében. Dalai is tükrözték ezt a szemléletváltást: a My Sweet Lord például egyértelműen a hindu isten, Krisna iránti tiszteletét fejezi ki.

A Beatles széthullása után Harrison robbanásszerűen indította szólókarrierjét. All Things Must Pass (1970) című albuma nemcsak egy remekmű lett, hanem azt is megmutatta, hogy a Beatlesen belül visszatartott kreatív energiája végre teljes erővel szárnyalhatott. Az album egyik legismertebb dala, a korábban említett My Sweet Lord, spirituális töltetű popdal lett, amely világsikerre tett szert.

Harrison azonban nem kívánt Lennonhoz vagy McCartney-hoz hasonlóan a rivaldafényben maradni. 1971-ben megszervezte a Concert for Bangladesh jótékonysági eseményt, amely az első nagyszabású segélykoncert volt a zenetörténelemben. Az esemény hatalmas sikert aratott, de Harrison megbánta, hogy nem maradhatott teljesen háttérben. A következő években egyre inkább távolodott a mainstream zenei világtól. 1974-ben megalapította a Dark Horse Records kiadót, saját tempójában dolgozott, és egyre többet töltött angliai birtokán, a Friar Parkban.

Harrison mindig is ambivalens volt a hírnévvel kapcsolatban. A Beatles-sikerrel együtt járó őrület és a folyamatos médiafigyelem egyre inkább taszította. Egy interjúban egyszer így fogalmazott: „A Beatle-léttel nem az volt a baj, hogy zenéltünk, hanem az, hogy a külvilág másként látott minket, mint amilyenek valójában voltunk.”

A Beatles tagjai között mindig is voltak feszültségek, hiszen négy különböző személyiségű zseni próbált együtt alkotni. Míg John Lennon és Paul McCartney a dalszerzés fő motorjai voltak, George Harrison gyakran háttérbe szorult – és ez a feszültség idővel egyre nyilvánvalóbbá vált. De tényleg rivalizált McCartney-val? És miért volt különösen bonyolult az ő kapcsolatuk? Paul McCartney, a Beatles egyik fő dalszerzője és zenei vezetője mindig is maximalista volt. A stúdiófelvételeknél aprólékosan kidolgozta a dalokat, és pontosan megmondta, hogy a többiek hogyan játsszanak – ez különösen Harrison számára volt frusztráló. George sokszor panaszkodott arra, hogy nem kapott elég teret a zenekarban. Míg McCartney és Lennon minden albumon több tucat dalt jegyzett, Harrisonnak gyakran csak egy-két saját szerzemény jutott. Például az 1968-as The White album közel 30 dalából mindössze négyet írt ő – pedig ekkorra már olyan mesterművek voltak a tarsolyában, mint a While My Guitar Gently Weeps vagy a Something. Harrison később így emlékezett vissza: „Nehéz volt bármit is elérni a Beatlesben, mert ott volt az a két hatalmas alak – John és Paul –, és én mindig csak egy kis helyet kaptam.” A McCartney és Harrison közötti feszültség leglátványosabban a Let It Be (később Get Back) album felvételein robbant ki 1969 elején. Az ikonikus vitájuk a Peter Jackson által restaurált The Beatles: Get Back dokumentumfilmben is látható. Harrison látványosan ingerült volt attól, hogy McCartney minden részletet irányítani akart. Egy ponton frusztráltan odavágta neki: „Játszhatok, ahogy akarod, vagy egyáltalán nem játszom, ha az jobban tetszik neked!” Ez a mondat tökéletesen összefoglalta az akkori helyzetet: George egyre kevésbé érezte magát egyenrangúnak, és elegendő volt egy szikra, hogy nyílt összetűzésbe kerüljön McCartney-val. A Let It Be stúdiómunkái során Harrisonnak egy ponton annyira elege lett, hogy egyszerűen otthagyta a zenekart. Aznap délután a naplójába csak annyit írt: „Kiléptem a Beatlesből. Minden jót kívánok nektek.”

Ez a döntése természetesen nem volt végleges, de jól mutatta, hogy mennyire megromlott a viszony. A többiek végül meggyőzték, hogy térjen vissza – de a zenekar végső felbomlását már nem lehetett elkerülni.

A spiritualitás is fontos szerepet játszott a visszavonulásában. Harrison elmélyült a hinduizmusban, és az anyagi világnál sokkal fontosabbnak tartotta a belső békét. A ’80-as évektől kezdve alig adott interjúkat, inkább a családjának és kertészkedési szenvedélyének szentelte az életét. A Travelling Wilburys szupergrup tagjaként ugyan még zenélt Bob Dylan és Tom Petty oldalán, de ez inkább baráti projekt volt, mint a sztárság hajszolása.

A Beatles feloszlását követően Harrison kapcsolata vegyesen alakult egykori zenésztársaival. Lennonhoz való viszonya az 1970-es években távolságtartó volt, részben a Beatlesen belüli konfliktusok és üzleti viták miatt. Ugyanakkor Lennon 1980-as halála előtt már barátságosan beszéltek egymással. Paul McCartney-val a kapcsolata hullámzó volt: időnként barátként beszélgettek, máskor pedig érezhető volt a régi rivalizálás. Ringo Starr volt az egyetlen, akivel Harrison mindig közeli kapcsolatban maradt, számos dalban együtt dolgoztak Harrison szólókarrierje során.

Sajnos George Harrison 2001-ben elhunyt rákban, de ha ma is élne, valószínűleg ugyanazt az életet élné: távol Hollywoodtól, inkább gitárral a kezében, egy csendes kertben meditálva.

Lennon és McCartney életútja mutatja, milyen lehetett volna Harrison karrierje, ha marad a rivaldafényben – de ő más utat választott. A Beatles tagjai közül talán ő érte el a legnagyobb belső békét. Nem vágyott a sztárságra, csak a zenére és a nyugalomra. Egy valódi „Csendes Beatle” volt – és maradt örökre.

Kapcsolódó írásaink