Krónika

Csökkenti a vérnyomást, segíti a fogyást és véd a vesekövek ellen

Érdemes a cukros üdítőket kókuszvízre cserélni

A kókuszvíz a zöld kókuszdió belsejében lévő, tiszta folyadékból készül, és elektrolitokat, vitaminokat és ásványi anyagokat tartalmaz. A kókuszvíz segíthet a hidratáltság fokozásában.

Csökkenti a vérnyomást, segíti a fogyást és véd a vesekövek ellen
A kókuszvíz elektrolitokat, vitaminokat és ásványi anyagokat is tartalmaz (képünk illusztráció)
Fotó: NorthFoto

A kókuszvizet könnyű összetéveszteni a kókusztejjel, amely az érett kókuszdió vízéből és húsából készül.

A trópusi régiókban a kókuszvíz már régóta része a diétának és az egészséges életmódnak. A hagyományos ayurvédikus orvoslás egyes gyakorlói például az emésztés, a vizeletürítés és a spermatermelés támogatására használják a kókuszvizet.

A kókuszvíz természetes elektrolitokat tartalmaz. Például egy csésze 600 milligramm káliumot tartalmaz, amely a napi ajánlott érték 16 százaléka. A kálium létfontosságú szerepet játszik a szervezetben, többek között segíti a veseműködést és az izom-összehúzódásokat.

A kókuszvíz természetes alternatívája lehet a sportitaloknak. Míg a kókuszvíz gyakran több káliumot tartalmaz, mint az átlagos sportitalok. Ezenkívül kevesebb szénhidrát van benne, mint sok sportitalban. Ez azt jelenti, hogy megerőltető vagy hosszú edzés során nem biztos, hogy elegendő energiabomba, de utána segíthet a rehidratációban.

Egy csésze kókuszvíz 45 kalóriát tartalmaz. Remekül helyettesíti az olyan italokat, mint az üdítők és a gyümölcslevek, amelyek általában magas kalória-, cukor- és szénhidráttartalmúak.

Aki a sima vizet nem találja ízletesnek, az rájöhet, hogy ha egész nap kókuszvizet iszik, az javítja a hidratáltságát.

A kókuszvíz a káliumon kívül számos más tápanyagot is tartalmaz, többek között kalciumot és magnéziumot. Aki növelni szeretné káliumbevitelét, annak a kókuszvíz jó választás lehet. És mivel a kókuszvízben több kálium van, mint nátrium, a kálium segíthet ellensúlyozni a nátrium vérnyomásra gyakorolt hatását, és még a vérnyomást is csökkentheti.

A kalcium támogatja a csontok és a fogak szilárdságát, és segíti az izmok összehúzódását és megfelelő működését. Egy csésze kókuszvíz körülbelül 56 milligramm kalciumot tartalmaz, amely a napi ajánlott mennyiség négy százaléka. Emellett egy csésze ebből a folyadékból 60 mg magnéziumot is tartalmaz.

Egy tanulmány szerint a kókuszvíz segíthet csökkenteni a szívbetegségek kialakulásának kockázatát.

Bár a kókuszvíz szerepet játszhat az egészséges táplálkozában, az embernek továbbra is be kell tartania az orvosa által javasolt étrendi ajánlásokat.

A kókuszvíz antioxidánsokat is tartalmaz, amelyek segítenek semlegesíteni az oxidatív stresszt és a szabad gyököket.

Ha cukrozatlan kókuszvizet iszunk cukros italok helyett, az segíthet a cukorbetegségben szenvedő személynek szabályozni a vércukorszintjét. A cukrozatlan kókuszvíz azonban természetes cukrokat tartalmaz, ezért előfordulhat, hogy korlátoznia kell a fogyasztását.

A kókuszvíz rendszeres fogyasztása elősegítheti a vese egészségét. Egy vizsgálat szerint a vesekővel nem rendelkező résztvevőkön végzett vizsgálat szerint a kókuszvíz segített abban, hogy vizelés közben több citrátot, káliumot és kloridot veszítsenek, amely arra utal, hogy a kókuszvíz segíthet a kövek fellazításában vagy a kövek kialakulásának megelőzésében.

A kókuszvíz fogyasztása vagy a bőrre való felvitele hidratáló hatású lehet. Elméletek szerint az ital segíthet az öregedés jeleinek csökkentésében, bár ennek megerősítése további kutatásokat igényel.

Ha valaki jobban szereti a kókuszvizet, mint a sima vizet, és többet is iszik belőle, akkor a fogyásban is nagy segítségére lehet.

Kapcsolódó írásaink