Krónika

Európa rejtélyes közlekedési szabályai

Navigálás Európa útjain

Európa különleges közlekedési szabályai mélyebb betekintést nyújtanak az egyes országok kultúrájába és a helyi közlekedési kihívásokba. Ahhoz, hogy biztonságban és megfelelően közlekedjünk, fontos, hogy tisztában legyünk ezekkel a szabályokkal. Tudnunk kell, hogy minden ország más és más módon teszi biztonságossá a közlekedését, forgalmát. Ne feledjük: az utazás élmény legyen, ne a szabályok megsértése következményeinek elviselése! Az európai utakon való közlekedésnek sajátos szabályai vannak, amelyekről talán sosem hallottunk. Lássuk, mi rejlik az Európa által meghatározott közúti normák mögött.

Európa rejtélyes közlekedési szabályai
Képünk illusztráció
Fotó: AFP/DPA Picture-Alliance/DPA/Sina Schuldt

Néhány példa:

Németország – vezetés és étkezés

Németországban a sofőrök 0,5 ezrelékes véralkoholszinttel is vezethetnek, azonban a vezetés közbeni étkezés szigorúan tilos. A rendőrség akár egy szendvics elfogyasztásáért is kiszabhat büntetést.

Lengyelország – tűzoltókészülék kötelező

Európa számos országában bizonyos felszerelések kötelezőek az autókban. Lengyelország különleges előírással rendelkezik: minden járműben tűzoltókészüléknek kell lennie és ez nem csupán egy egyszerű szabály. Azt szolgálja, hogy a sofőrök és az utasok gyorsan reagálhassanak egy esetleges tűzesetkor. Ez a követelmény érthetőbbé válik, amikor megvizsgáljuk az ország útjain történt múltbeli eseteket.

Ciprus – tilos enni és inni vezetés alatt

Cipruson nem csak enni, de inni sem szabad a volán mögött, így érdemes előre felkészülni az útra, és elintézni az evés-ivás ügyeit a kijelölt pihenőhelyeken.

Körforgalmak kihívásai:

Az európai országokban a körforgalmakban való közlekedés sajátos szabályokat követ. Ha nincs elsőbbségadás kötelező tábla a körforgalom bejáratánál, akkor a behajtónak van elsőbbsége a már a körforgalomban lévőkkel szemben. Ez a jobbkézszabály alkalmazásán alapul, és érdemes figyelmesen megközelíteni ezeket a forgalmas csomópontokat.

Olaszország, Svájc és Görögország különlegességei

Olaszországban és Svájcban tilos a stoppolás, Görögországban a vezetés közbeni dohányzás jogszabályban rögzített tilalom alá esik. A bírságok összegét az utasok korösszetétele is befolyásolja, és gyermekek jelenlétében a büntetés jóval magasabb lehet.

Szerbia közúti kihívásai – a vontatókötél alapfelszerelés

Szerbiában egy másik meglepő szabályra bukkanunk: minden gépkocsiban kötelező a háromméteres vontatókötél és a vontatószem megléte. Szerbia útjain a vontatáshoz szükséges eszközök minden járműben szükségesek, nem csak a teherautók esetében. Megmagyarázható ez a szabály a sűrű forgalom, az időjárás okozta veszélyek és a távoli területeken való közlekedés szempontjából.

A szemüveges vezetők kötelezettsége – biztonsági intézkedés vagy előírás?

Portugáliától Svájcig terjedően az európai országokban a szemüveges vezetőknek specifikus előírásoknak kell megfelelniük. Ha a vezetőnek szemüvegre van szüksége az optimális látáshoz, akkor ezt kötelező viselnie vezetés közben. Ezt az országonkénti jogszabályok határozzák meg. A vezetőnek meg kell felelnie az ország által előírt látásélességi követelményeknek. Ezeket általában dioptriában vagy más látási paraméterekben fejezik ki, és a jogszabályok részletesen meghatározzák az elfogadható értékeket. Bizonyos országokban rendszeresen szemvizsgálaton kell részt venniük a vezetőknek, különösen az idősebb korosztályban, hogy biztosítsák a megfelelő látási képességet, sőt tartalékszemüveg meglétét is ellenőrizhetik a vezetés ideje alatt. Néhány országban előírják, hogy a vezetők csak bizonyos típusú szemüveget használhatnak vezetés közben. Például tilos lehet azoknak a szemüvegeknek a viselése, amelyek túl sötétek vagy tükröződnek.

Szlovénia – vészvillogó tolatáskor

Szlovéniában a vészvillogó használata kötelező tolatáskor. A szlovén közlekedési szabályok előírják, hogy ha egy járművezető hátrafelé halad, és a vészvillogó használata növeli a jármű láthatóságát, akkor köteles bekapcsolni azt. Ez a szabályozás a biztonságos közlekedési gyakorlat része, amelynek célja a balesetek megelőzése és a közlekedési szabályok betartása. A vészvillogók használata tolatáskor más járművezetők figyelmét hivatott felhívni a közelgő járműre, segítve ezzel a közlekedési helyzetek egyértelműbbé tételét és a balesetek elkerülését.

Észtország – jégpályás kalandok

Észtországban a biztonságiöv-használati szabályoknak van egy különleges kivételük, ami azokra vonatkozik, akik jeges tavakon vagy folyókon autóznak. Az ilyen helyzetben lévő vezetők mentesülnek a biztonsági öv használatának kötelezettsége alól. Ennek az intézkedésnek az az oka, hogy a vezetőknek vészhelyzetekben gyorsan ki kell tudniuk szállni a járműből, például ha a jég megreped vagy beomlik. A biztonsági öv használata ebben az esetben akadályozhatná a gyors evakuációt, és ezért kivételt tesznek ebben az egyedi körülményben. Fontos azonban megjegyezni, hogy ez a mentesség csak a jeges vízfelületeken való közlekedésre vonatkozik, és más közúti területeken továbbra is érvényben van a biztonságiöv-használati kötelezettség.

Málta – lassabb tempó az autópályán

Máltán szokatlanul alacsony, 80 km/h-s sebességgel szabad közlekedni az autópályákon.

Spanyolország – csendes utak

Spanyolországban szigorú szabályok vonatkoznak a mobiltelefonok használatára vezetés közben. Tilos kézben tartott telefonnal vezetni, beleértve a beszélgetést is. A vezető csak akkor használhatja a telefonját, ha az kéz nélküli készülékhez csatlakozik, vagy a jármű rögzített tartóban van. A szabályok megszegése komoly büntetéseket vonhat maga után.

Hollandia – biciklisek csendes utazása

Hollandiában, ahol sok a biciklis, még nekik is megtiltották a fej- és fülhallgató használatát. Hollandiában a biciklizés népszerű közlekedési forma, és a biztonságos közlekedés érdekében szigorú szabályokat alkalmaznak. A fej- és fülhallgatók használata biciklizés közben veszélyes lehet, mivel csökkentheti a biciklisek figyelmét és érzékenységét a környezetükkel szemben. A zajszigetelés miatt a kerékpárosok nehezebben érzékelhetik a közeledő járműveket, jelzéseket vagy más fontos hangokat, ami növelheti a balesetek kockázatát. A holland hatóságok ezért megtiltották a fej- és fülhallgatók használatát biciklizés közben annak érdekében, hogy a kerékpárosok jobban tudjanak koncentrálni a környezetükre, és biztonságosabban közlekedjenek. Ez a szabályozás hozzájárul a közutak biztonságának fenntartásához és a biciklizés népszerűségének ösztönzéséhez Hollandiában.

A fentiekből kitűnik, hogy minden európai ország sajátos közlekedési szabályokkal rendelkezik, és érdemes ezekkel tisztában lenni utazás előtt. Ezen szabályok betartása nemcsak a biztonságot szolgálja, hanem a kényelmes és gördülékeny utazás élményét is fokozza. Ne feledje, hogy az útikönyv és az előre való felkészülés mindig jó társak a külföldi utazások során. Jó utat kívánunk!

Kapcsolódó írásaink