Krónika

Sosem látott, titokzatos üzenet érkezett az űrből

Csillagászok most először örökítettek meg ultragyors rádiókitöréseket hárommilliárd fényév távolságból

Kutatók egy csoportja azonosította a leggyorsabb ismert, galaxisunkon kívülről érkező rádióimpulzusokat. A Nature Astronomy című folyóiratban közzétett eredmények segíthetnek a kutatóknak felfedezni, honnan származnak ezek a rejtélyes jelenségek – írja az Origo.

Sosem látott, titokzatos üzenet érkezett az űrből
Az első FRB-t 2007-ben észlelték, és azóta több száz másikat azonosítottak már
Fotó: Facebook/James Webb Space Telescope

A gyors rádiókitörések (FRB-k) rendkívül rövid, nagy energiájú elektromágneses sugárzási impulzusok, amelyek általában a galaxisunkon kívülről származnak. A legtöbbjük egy ezredmásodperc és három másodperc között tart, és ezalatt annyi energiát bocsátanak ki, amennyit a Nap egy nap leforgása alatt kibocsát.

Az első FRB-t 2007-ben észlelték, és azóta több száz másikat azonosítottak már. A csillagászok nem teljesen biztosak abban, hogy mi okozza ezt a fajta jelenséget. Vannak bizonyítékok arra, hogy a rádióimpulzusok egy része magnetárokból származik. A magnetárok olyan sűrű neutroncsillagok, amelyek mágneses mezeje rendkívül erős. Más kutatók szerint az FRB-ket összeolvadó neutroncsillagok, energikus szupernóvák, gammakitörések okozhatják, sőt az sem kizárható, hogy a jeleket idegen civilizációk küldik.

A csillagászok azonban már régóta gyanították, hogy létezhetnek még rövidebb, gyorsabb rádiójelek, amelyeket mostanáig nem tudtak észlelni. „A csoportos találkozóink során gyakran beszéltünk erről. Véletlenül találtam rá, hogy van egy nyilvános adathalmaz, amelyet felhasználhatunk ehhez” – mondta Mark Snelders, az Amszterdami Egyetem csillagásza és a tanulmány első szerzője.

A nyugat-virginiai Green Bank Teleszkóp harmincperces rádióadatait elemezve Snelders és szerzőtársai nyolc ultragyors FRB-t fedeztek fel, amelyek egy hárommilliárd fényévre lévő forrásból származnak. Minden egyes energikus impulzus mindössze tízmilliomod másodpercig vagy annál rövidebb ideig tartott – ez a valaha észlelt, leggyorsabb kitörés.

Most, hogy a tudósok bizonyítani tudják, hogy ezek az ultragyors FRB-k léteznek, továbbiak után kutathatnak. Sajnos ezeket a rádiójeleket nehéz lehet megtalálni ezzel a módszerrel. A nyolc impulzus kiszúrásához a kutatóknak a teleszkóp rádióalapú felvételeinek minden egyes másodpercét félmillió képkockára kellett bontaniuk. Sok más rádióteleszkóp adatfájljai pedig egyszerűen nem elég részletesek ahhoz, hogy ilyen apró darabokra szeleteljék őket.