Krónika
Az egyik leghíresebb tokiói áruház eladása ellen tiltakoznak a dolgozói
A létszámleépítéstől tartó szakszervezetek csütörtökre egynapos sztrájkot hirdettek

Évente 70 millió vásárló fordul meg a japán főváros Ikebukuro kerületében található 14 emeletes Seibu áruházban, amelynek roppant udvarias eladói a szusitól az Armani-termékekig mindent árulnak a hét összes napján.
A Seibu a tíz boltot üzemeltető Sogo&Seibu áruházlánc koronaékszerének számít, tulajdonosa a japán Seven & i Holdings vállalat. Ám a 83 éves épület már felújításra szorul, és az áruházlánc öt éve nem termel profitot, ezért a tulajdonos el akarja adni az amerikai Fortress befektetési csoportnak.
A létszámleépítéstől tartó szakszervezetek csütörtökre egynapos sztrájkot hirdettek. Japán áruházi dolgozók 1962 óta először léptek sztrájkba. A ritka munkabeszüntetésről címlapon számoltak be a japán lapok, és a televíziók is élőben közvetítettek róla a helyszínről.
A japán nagyáruházak sajátos helyi intézményeknek számítanak, de az utóbbi években azzal küzdenek, hogy láthatóan elavult üzleti modelljüket hozzáigazítsák a 21. századi fogyasztói szokásokhoz, a főbb városközpontoktól távol eső áruházak helyzetét pedig a népességfogyasztás is nehezíti.
A JapanConsuming közvéleménykutató cég társalapítója, Michael Causton elmondta, hogy míg 1999-ben még 311 hagyományos nagyáruházat tartottak nyilván, mára a számuk 181-re esett vissza, és ezek némelyike bevásárlóközpontként működik.