Krónika

Első útjára indul a hatalmas vitorlákkal felszerelt Pyxis Ocean szállítóhajó

Négy vitorlánál már naponta 20 tonna szén-dioxid-megtakarítással lehet számolni

Első útjára indul a hatalmas, merev vitorlákkal felszerelt áruszállító hajó, a Pyxis Ocean.

Első útjára indul a hatalmas vitorlákkal felszerelt Pyxis Ocean szállítóhajó
Pyxis Ocean hajó
Fotó: Wikipedia

A szélenergiával is működő Pyxis Ocean első útja Szingapúrból Brazíliába vezet, és valószínűleg gabonát is szállít Dániába. A hajó ezt követően az Atlanti-óceán északi részén marad, hogy maximalizálja szélenergia-felhasználását.

A merev vitorlákat a brit BAR Technologies tervezte, és a norvégiai Yara Marine Technologies vállalat készítette el.

A hajózás világszerte a szén-dioxid-kibocsátás csaknem három százalékáért felelős. Az ágazatban több lehetőséget is vizsgálnak a karbonkibocsátás és környezetszennyezés csökkentése érdekében.

A Cargill, amely a világ legnagyobb hajóbérlői közé tartozik, az egyik legtisztább energiaforrás, a szélenergia hasznosításának lehetőségeit méri fel. A gőz- és dízelmotorokra való áttérés előtt vitorláshajók szelték a tengereket, de ma már jellemzően csak a kisebb hajókon használnak vitorlát.

A szélenergia felhasználásától a Cargill azt reméli, hogy a szállítóhajó élettartama alatti károsanyag-kibocsátása 30 százalékkal csökkenhet.

Az öt éve elkészült Pyxis Ocean teherhajót a közelmúltban szerelték fel a 37,5 méter magas vitorlákkal. A Cargill bízik benne, hogy a technológiai újítás költségei megtérülnek majd az üzemanyag-megtakarítás révén.

A BAT Technologies vezetője, John Cooper szerint két éven belül az új építésű hajók felét már szélenergia-hasznosítással fogják megrendelni. Mint a szakember hangsúlyozta, négy vitorlánál már naponta 20 tonna szén-dioxid-megtakarítással lehet számolni a szállítóhajók esetében – írta a BBC News.

Kapcsolódó írásaink