Krónika

Így babrál ki a gyorshajtókkal az okos közlekedési lámpa

A megfelelő körülmények közt a számok alapján beválhat

FRED Kanadában újdonság ugyan, de hasonló rendszerek már működnek Európában, és ezt a fejlesztők „nevelő célzatú, forgalomenyhítő lámpának nevezik” – írta meg a Rakéta.hu.

Így babrál ki a gyorshajtókkal az okos közlekedési lámpa
Képünk illusztráció
Fotó: NorthFoto

Ez a kifejezés ékes francia nyelven (a gyártó Quebecben működik) így hangzik: „”feu de ralentissement éducatif”, amelynek rövidítéséből ki is jön tehát a FRED – írta meg a Rakéta.hu.

A lámpát Brossard városában vezetik be 90 napos próbajelleggel, egy kétsávos úton az egyik lakónegyedben, ahol óvoda és iskola is található. Mint a polgármester elmondta, ezt a technológiát a kormány még nem fogadta el, de a kezdeti eredmények ígéretesek: míg az utcában eddig 40 km/h volt az autók átlagsebessége, a lámpa bevezetése óta ez 29 km/h-ra módosult.

A lámpa működési elve egyszerű: alapból tilost jelez, de ha egy autó a sebességhatárt betartva közelíti meg, akkor a jelzés zöldre módosul. Ez a polgármester szerint annyiban jobb a bírságoló forgalmi kameráknál, hogy a büntetés utólagos, míg ebben az esetben azonnal „jutalmazzák” azokat, akik betartják az előírásokat.

Ráadásul a lámpa nem rögzít semmi olyasmit, amit a személyi adatokkal kapcsolatos törvények védenek – pusztán regisztrálja a közelítő jármű sebességét. FRED azonban nem csodaszer, a polgármester elmondta azt is, hogy csak olyan kisebb utakon alkalmazható, amelyek két szembejövő sávból állnak, ennél nagyobb utakon vagy kereszteződésekben nem.

A megfelelő körülmények között azonban a számok alapján beválhat – olvasható a portálon.

Kapcsolódó írásaink