Krónika
„Szaké”rtő: igyatok többet, japán ifjak!

„A hazai szeszesital-piac a demográfiai változások, így a születésszám csökkenése és a népesség elöregedése, valamint az új koronavírus-fertőzés hatása miatti életmódbeli változások miatt folyamatosan zsugorodik. E projektben felkérjük a fiatalokat..., hogy vegyenek részt, tegyenek javaslatot a japán alkoholos italok fejlesztése és népszerűsítése érdekében” – egyebek mellett ezt is lehet olvasni azon a honlapon, melyet a kulturált italozás népszerűsítésére indított a közelmúltban a tokiói kormány.
A 20 és 39 éves korosztályt célzó projekt szervezője a Japán Nemzeti Adóhivatal, míg a feladatok között olyan témák szerepelnek, hogy a fiatalok miként módosítanák egyes termékek neveit, miféle új promóciós eszközöket vetnének be a kulturált fogyasztás növelésére, illetve merre vinnék tovább az egyes márkák dizájnját azért, hogy az emberek a pandémiából kilábalva ismét a szeszek felé forduljanak. Persze mindezt lehetőleg úgy, hogy senki ne lendüljön át a ló túlfelére.
A megmérettetésre szeptember 9-ig lehet jelentkezni, míg az eredményeket november 10-én hirdetik ki Tokióban. A gondos szervezők arra is ügyeltek, hogy ha valaki a döntőbe jutottak közül nem lenne képes kifizetni az utazás költségeit, akkor azt átvállalják.
A BBC a hír kapcsán felidézte, a tokiói adóhivatal friss adatai azt mutatják, hogy az emberek 2020-ban kevesebbet alkoholizáltak, mint 1995-ben. A fogyasztás évi százról hetvenöt literre apadt. Az angol hírportál, a The Japan Times lapra hivatkozva közölte azt is, hogy míg 1980-ban a teljes állami bevétel öt százalékát tették ki az alkoholra kivetett adók, addig 2020-ban ez az érték 1,7 százalékra zsugorodott.