Krónika
Az eredményes tanulás feltétele a napi mozgás
A távoktatás ideje alatt a testnevelőtanároknak olyan feladatokat kell adniuk a diákoknak, amelyek önmagukban érdekesek, kihívást jelentenek

A távoktatásra való átállás kihívás elé állította a pedagógustársadalmat, a diákokat és a szülőket egyaránt.
A kialakult helyzet nem csupán újszerű, eddig kipróbálatlan megoldásokat kíván, de az emberek életmódját is alapjaiban megváltoztatja. Hogy miként lehet az óvintézkedések és az otthon maradás ideje alatt is megőrizni egészségünket, arról Csányi Tamás testnevelő tanárt, az ELTE oktatóját és a Magyar Diáksport Szövetség szakértőjét kérdeztük.
„A jelen helyzetben a legfontosabb a gyerekek és a családok számára, hogy legyen egy olyan kapaszkodó, ami továbblendíti őket az otthonlét szokatlan helyzetein. A legjobb megoldás, ha létrehozunk egy mindenki számára követhető napirendet, aminek természetesen része a rendszeres mozgás” – fogalmazott a szakértő. Mint mondta, ez nem csupán az egészséges életmód, hanem a hatékony tanulásnak és az egészséges mentális állapot megőrzésének is a feltétele, hiszen a mozgás segítségével a hormonális szabályozás is megfelelően tud működni az agyban. Ez az idősekre hatványozottan érvényes, hiszen ők most még kevesebbet mozoghatnak.
„A napirendet érdemes úgy tervezni, hogy az hasonlóan alakuljon, mintha iskolai tanítás lenne. Nyilvánvalóan kitolódik valamelyest a felkelés és ébredés ideje, de ennek nem szabad jelentősnek lennie” – mondta, hozzátéve, ezt az iskolák sem teszik lehetővé, hiszen a legtöbb helyen a digitális tanórákra már reggel fél 9 körül be kell jelentkeznie a diákoknak.
A szombattól érvényben lévő kijárási korlátozás nem terjed ki a szabadban történő mozgásra. Csányi erre reagálva elmondta, amíg nincs szigorúbb intézkedés, a városban élőknek azt javasolja, olyan parkokat, helyszíneket keressenek, ahol szabadon lehet mozogni, egymástól megfelelő távolságra, illetve kerüljük a testi kontaktust vagy azokat a felületeket, amelyeket sokan megérintenek, így az edzőparkokat is.
A családi házban élők előnyben vannak, nekik érdemes kihasználniuk, hogy van kertjük vagy udvaruk, ahol könnyedén végezhetnek valamilyen mozgást. Ugyanakkor leszögezte, mindenki egyéni felelőssége, hogy tudja, milyen szabályokat tartson be a kockázatok csökkentéséért.
Az otthoni lehetőségekről beszélve a szakértő a közösségi média szerepét hangsúlyozta. Szerinte jó ötlet, ha az ismerősök videóhívás formájában összejönnek egy megbeszélt időben, és közösen végeznek mozgást, akár csak 10-25 percig. De segítségül hívhatunk applikációkat is, amelyeken képzett szakemberek javasolhatnak edzésprogramokat, vagy kaphatunk akár a helyes étkezéssel kapcsolatos ajánlásokat is.
„Az egy összetett kérdéskör, hogy a jelenlegi helyzetben hogyan lehet motiválni a fiatalokat. Azokban a családokban, ahol a sport a mindennapok része, a motiváció kevésbé érdekes, mint ott, ahol a szülők nem mozognak rendszeresen. Utóbbiak számára a mostani remek alkalom, hogy felismerjék ezt, és elkezdjenek közösen végezni valamilyen tevékenységet, ami mozgással jár” – mondta. A testnevelőtanárok szerepéről beszélve úgy fogalmazott, mivel a közvetlen ellenőrzés lehetősége nem adott, a pedagógusoknak olyan feladatokat kell adniuk, amelyek önmagukban érdekesek, kihívást jelentenek és felkeltik a kíváncsiságot, vagyis motiválók. „Ha a diák önmagától hajtja végre a feladatot, ösztönzőbb, mintha a büntetés vagy a jutalom lehetősége vinné rá” – mondta, hozzátéve, fontos, hogy az életkort is figyelembe vegyük, hiszen nem ugyanaz az igénye egy alsó tagozatosnak és egy középiskolásnak. „Egy ötödik osztályosnak nem lehet 90 perces programot előírni, de ha napi négyszer 8-10 perces ügyességfejlesztő, erősítő, nyújtó blokkokat és érdekes feladatokat adunk fel, sokkal többet érhetünk el” – véli az oktató.
„Azok alapján, amiket eddig láttam, a tanárok és a mozgásért felelős szakemberek meg fognak birkózni a feladattal. Vannak, akik fitneszprogramot dolgoznak ki a gyerekek számára, akár úgy, hogy saját magukat levideózzák, de van, aki mozgásnaplót kér a diákjaitól. Rengeteg pozitív példa van az interneten, amelyek remélhetőleg a szülőkön és az iskolákon keresztül eljutnak a fiatalokhoz is” – hangsúlyozta Csányi Tamás.
A szakértő elmondta, a Magyar Diáksport Szövetség a helyzetre reagálva szintén elkezdett előkészíteni egy kampányt, amely a napi hatvanpercnyi mozgásra ösztönzi a gyerekeket. Ennek megvalósítását a közeljövőben tervezik, ezért mindenkit arra bátorít, hogy kísérjék figyelemmel a szövetség különböző csatornáit.