Krónika
„Nem szigorítani, hanem betartani kell a hajózási szabályokat”

Budapesten régen, még a csepeli kikötő megépülése előtt is a belvárosban voltak a kikötők, és a főváros rengeteg pénztől fosztaná meg magát, ha a továbbiakban nem adna erre lehetőséget - tette hozzá a hajómérnök az M1 aktuális csatornán .
Solymos András azt is mondta, hogy normális körülmények között nem indokolt a mentőmellény folyamatos viselése a hajókon, elég, hogy a mentőmellények ott vannak az előírásoknak megfelelően, és szükséghelyzetben fel lehet venni azokat, hiszen úgy vannak kitéve, hogy ha víz alá kerül a hajó, maguktól a víz felszínére bukkannak és beléjük lehet kapaszkodni. A hajómérnök úgy vélekedett, hogy emberi hiba miatt történhetett a baleset, de részletes vizsgálatnak kell kiderítenie, ki és hol hibázott.
Ifjabb Adamkó Péter barlangi búvár arról beszélt, hogy az ipari búvárok kemény fizikai munkát végeznek, a felszerelésük 30-50 kilogramm, hogy a sodrásban „ne legyen pozitív lebegőképességük”. Felszerelésük és technikájuk is más, esetükben nem a búvár hátán van a készülék, hanem a felszínről, kompresszorról kapják a levegőt, és egy másik tömlőn keresztül kommunikálni is tudnak a felszínen lévőkkel. Szólt arról is, hogy ha a roncsban holttesteket találnak, akkor - az általa ismert protokoll szerint - először a testeket egyenként kell felhozni, és csak a végén a roncsot.
Ma Szijjártó Péter a hajóbaleset helyszínére látogatott a dél-koreai külügyminiszterrel, erről itt írtunk hosszabban.
Mutatjuk az első képet a folyó mélyén fekvő hajóról
Az ATV Start adásában bemutatták azt a szonárképet, amely a szerdán elsüllyedt Hableány turistahajó helyzetét mutatja a Dunában. A képen az látszik, hogy a hajó az oldalán fekszik, legmagasabb pontja a vízszint alatt 2 méterrel, a legmélyebb pontja 7,5 méterre van. A felvételt Balázs László készítette, aki a vízi mentőszolgálat vezetőjével, Bagyó Sándorral azonnal a helyszínre ment a vízimentők hajójával.
A képhez 2:42-höz érdemes tekerni.
Orbán mindenre kiterjedő, szigorú, alapos vizsgálatot kért a hatóságoktól
Mint korábban megírtuk, Orbán Viktor a Kossuth rádió Jó reggelt, Magyarország! című műsorában úgy fogalmazott: „megrázza az embert az ilyesmi, mert mégiscsak egy olyan baleset történt, ahol az utasoknak a túlélésre szinte semmi esélyük nem volt”. A miniszterelnök részvétét fejezte ki az áldozatok családtagjainak, amit személyesen is megtett, amikor telefonon beszélt Mun Dzse In dél-koreai elnökkel. Az ügyben mindenre kiterjedő, szigorú, alapos vizsgálatot kért a hatóságoktól, „pontosan akarjuk tudni, mi és miért történt”, a vizsgálat eredményéről pedig a nyilvánosságot is tájékoztatni fogják.
Szakértő szerint nem a Hableány fordult a Viking elé
A közölt videofelvételek világossá tették, hogy a Hableány sétahajó nem fordult be a Viking szállodahajó elé, hanem a nagyobb jármű ütközött neki a kisebbnek szerda este - mondta Bencsik Attila, a Magyar Belvízi Fuvarozók Szövetségének elnöke péntek reggel az M1 aktuális csatornán.
Az elnök szerint a Hableány nem a saját irányváltoztatása miatt fordult keresztbe, hanem azért, mert a Viking nekiütközött, majd maga alá gyűrte és felborította.
Hangsúlyozta, a hajókon lévő helymeghatározó műszerek segítéségével, illetve szabad szemmel is látniuk kellett egymást.
Elmondta azt is, a nagyobb hajó valószínűleg magához szippantotta a kisebbet, amit alátámaszt, hogy a Margit híd pillérei között haladtak el éppen, ahol a sodrás erősebb, és közel voltak egymáshoz.
Erre - tette hozzá - fel lehetett volna készülni, s egyértelmű az is, hogy a szállodahajónak lassítania kellett volna, és meg kellett volna várnia míg a Hableány elhalad a híd alatt.
A transponderek felvételei alapján ki fog derülni, hogy be volt-e kapcsolva a hajókon a rádió, és használták-e ezeket.
Nem lehet kizárni annak a lehetőségét sem, hogy elromlottak a helymeghatározók a hajókon, ezért nem látták egymást, de ennek nagyon kicsi a valószínűsége - válaszolta a műsorvezető kérdésére Bencsik Attila.
A Hableány az ütközés után nagyon gyorsan, hét másodperc alatt elsüllyedt. Ennek okai között szerepelhet, hogy a szállodahajó orra nem klasszikus hegyes hajóorr, hanem egy, a jármű hossztengelyére merőleges homlokfal. Ez azzal járt, hogy a Hableány nem tudott jobbra, vagy balra kitérni, hanem felborult. Miután felborult, a víz nyomása és a szállodahajó mozgási energiája a víz alá lökte a sétahajót - értelmezte a történteket Bencsik Attila.
