Kína
Megkezdik a sorozatgyártását ennek a kínai monstrumnak
A 60 tonnás AG600 vízen és levegőben is bevethető, elsősorban katasztrófa-elhárítási célokra

A 38,9 méter hosszú és 60 tonnás maximális felszállótömegű repülőgép egyszerre képes úszni és repülni. Akár 12 tonna víz szállítására is alkalmas, így főként erdőtüzek oltására, tengeri kutató-mentő műveletekre és természeti katasztrófák kezelésére szánják. A gép hatótávolsága 4500 kilométer, amivel a Dél-kínai-tengertől Kína szárazföldi területeinek jelentős része elérhető.
A Kunlong különleges kialakítású: a törzs felső része repülőgépszerű, az alsó hajótest formájú, amelyhez két, oldalt elhelyezett több mint 4 méteres úszótest kapcsolódik – ezek biztosítják a stabilitást vízfelszíni mozgás közben. Az AG600 a világ legnagyobb, vízről felszállni képes gépei közé tartozik.
A repülő fejlesztését 2009-ben kezdték, első repülését 2017-ben, vízről történő felszállását 2018-ban, tengeri bevetését pedig 2020-ban teljesítette. 2023-ra sikeresen végrehajtott tűzoltási feladatokat is.
A gépet fejlesztő AVIC (Kínai Repülőgépipari Vállalat) szerint a program több száz alvállalkozó, tízezernyi alkatrész összehangolt munkáját igényelte, ami nemcsak a repülőgépipari önállóságot, hanem a nagy komplexitású rendszerek nemzeti szintű fejlesztési képességét is bizonyítja.
A Kunlong program „kis mag, nagy együttműködés” elv szerint épült fel, és létrehozott egy átfogó keretrendszert, amely lefedi a tervezéstől kezdve a rendszerintegráción, tesztelésen és gyártáson át a karbantartási és üzemeltetési szolgáltatásokig terjedő teljes spektrumot.
A sorozatgyártás beindítása mérföldkő a kínai civil légiközlekedésben, és várhatóan új lendületet ad a katasztrófa-elhárítási és vészhelyzeti légimentő rendszer fejlesztésének is – az AG600 lesz ennek az új rendszernek a központi eleme.