Kína 2023

Három vezető, egy régió, egy közös cél

Guangdong az egyik legfejlettebb régió Kínán belül, az onnan érkező három küldöttel és cégvezetővel folytatott beszélgetés során egyértelművé vált, a hatalmas fejlődés motorja nem a profit, mint azt sokan elsőre gondolhatnánk, sokkal inkább az emberek mindennapi problémáira keresett és kínált megoldások.

Három vezető, egy régió, egy közös cél
Sencsen, a halászfaluból lett metropolisz
Fotó: Wikipedia

Számtalan mód van, amivel le lehet írni egy cég sikerét. Ott vannak az évközi és év végi mérlegek, a gyártási kapacitás, na meg persze az exportált javak mennyisége. Azonban mikor arról beszélünk, hogy milyen célkitűzés húzódik meg ezek mögött a számok mögött, az már egy sokkal absztraktabb és megfoghatatlanabb dolog. Nem véletlen, hogy minden cég próbálja mottókba és szlogenekbe összefoglalni, mi is az ő feladata. Ezek általában jók arra, hogy definiáljanak egy cégfilozófiát, esetleg kijelöljék az adott vállalat helyét egy sokszor telített piacon, de a nap végén úgyis csak a bevétel számít, nem? Kevés olyan európai vállat jut az ember eszébe, amelynek következő nagy dobását ne egy piaci rés és az azzal megkereshető pénz határozná meg. Kínában azonban határozottan más szemlélet uralkodik, és egy sokkal kézelfoghatóbb motiváció rajzolódik ki, ha a vállalatokról van szó.

Nemrég alkalmunk nyílt beszélgetni Zhong Zhenggel, a Midea-csoport alelnökével, Li Dongshenggel, a TLC-csoport alapítójával és vezetőjével és Dong Mingzhuval, a Gree vállalat igazgatójával. Közös bennük, hogy mind ugyanabból a régióból, Guangdongból érkeztek, cégeik ott működnek, és mind a hárman üzleti tevékenységük mellett az Országos Népi Gyűlés küldöttei is.

Guangdong szerepének érzékeltetésére elég csak számba venni azokat a nagyvárosokat, amelyek ott találhatóak: Kanton, Sencsen, de régióban van Hong Kong és Makaó is. A terület igazi jelentőségének megértéséhez azonban elkerülhetetlen, hogy visszarepüljünk egy kicsit az időben. A Gyöngy folyó deltájánál elterülő tartomány a Qin dinasztia idején vált Kína részévé, és habár számos viszontagságon ment keresztül a történelem során, egy dolog látszólag változatlan maradt, hiszen arab rajtaütések ide, gyarmatosító európai hatalmak oda, a terület mindig is a kereskedő hajók kiemelt célpontja volt.

Egy mozzanatot azonban Guangdong modernkori történelméből mindenképp ki kell emelni: Teng Hsziao-ping, Kína korábbi államfője 1980 májusában Sencsent Kínában az első speciális gazdasági övezetté nyilvánította, amivel elképesztő ütemű fejlődés kezdődött, nem csak a városban, de az egész régióban is. Ez a hajdanán harmincezer embernek otthont adó halászfalu néhány évtized leforgása alatt az új szilikon völgyé alakult. A település, amely hajdanán lakosságszámban még Budapesttel sem vette fel a versenyt, mára majdnem 18 millió ember otthonává és a high-tech fejlesztések egyik központjává vált.

Mind három itt székelő vállalat gazdag történelemre tekint vissza. Kitartó és fegyelmezett munka, alkalmazkodási készség és akarat húzódik meg mindhárom cég sikere mögött. Nem véletlen tehát, hogy a küldöttek mindegyike imponáló eredményekről számolt be a beszélgetés során.

Midea – Zhong Zheng

Zhong Zheng
Fotó: MH - Brém-Nagy Márton

Zhong Zheng, a Midea csoport alelnöke például elmondta, az 54 éve alapított cég kezdetben otthoni berendezések gyártására szakosodott. Az első nagy áttörést a cég a légkondicionáló berendezések piacán érte el a kilencvenes évek elején, azóta ezt a szegmenst tulajdonképpen uralja is, már ami a belső piacot illeti. A 160 ezer ember munkahelyéül szolgáló, a legutóbbi évben 25 milliárd jüan adózott nyereséget termelő vállalat természetesen azóta sokat fejlődött. A termékeik között mára már megtalálható a babafigyelő monitortól kezdve a mosógépeken át a konyhai gépekig minden, amire egy háztartásban szükség lehet. Termékeik időközben Európában is teret foglaltak, hiszen a cég 43 százalékos világpiaci részesedésének mintegy harmada ezen a kontinensen realizálódik.

A jövő kapcsán Zhong Zheng hangsúlyozta, továbbra is fontos, hogy a legfejlettebb technológiákba fektessenek, ezzel is biztosítva a cég versenyképességét. Ehhez persze szerinte az is elengedhetetlen, hogy a kínai vállalatok ne csak a saját útjukat találják meg, de együtt is tudjanak dolgozni egy cél érdekében.

A vállalat ember-, illetve vásárlóközpontú működésének érzékeltetésére Zhong Zheng legalább egy tucat példát hozott arra, milyen innovációkon dolgozik a vállalat. Elmondása szerint például az egyik legrégebbi termékük a légkondiciónálók kapcsán is átfogó fejlesztések zajlanak, hiszen sokan épp a konyhába szeretnének ilyen eszközt telepíteni, mert főzés során óhatatlanul meleg van. Ez értelemszerűen mérnöki kihívásokkal jár, hiszen a meleg és a konyhai füst a gépek hatásfokát és élettartamát is csökkenti. Emellett az integritás jegyében a jövőben szeretnék ezeket az eszközöket szélesebb feladatkörrel felruházni, például légtisztitó, párásító, valamint antibakteriális és egyéb funkciókkal is.

A fejlesztések sokszor olyan aprónak tűnő problémákból születnek, mint például a hot pot szaga. A hot pot egy tradicionális kínai étkezés, aminek részeként az összegyűltek a legkülönfélébb zöldségeket, húsokat főzik ki egy fűszeres vagy egy semleges alaplében, ízlés szerint. Ez nem csak étkezés, egy szociális esemény is, ám a vacsora végeztével nem ritka, hogy a minden asztalnál tálakban gőzölgő étel szaga beleissza magát az ember ruhájába. A Midea csoport épp ezért egy olyan eszközön is dolgozik, ami képes rövid idő, akár tíz perc alatt is kiszedni a szagokat a ruhákból.

A jövő tekintetében ezt a filozófiát kívánja a cég fenntartani, erősítve az otthoni termékek integrációját és összeköttetését, ezzel egy okos otthon lehetőségét kínálva a vásárlóknak. Nem elhanyagolva persze az ipari fejlesztési szegmenst sem.

TLC – Li Dongsheng

Li Dongsheng
Fotó: MH - Brém-Nagy Márton

Hasonlóan történetről számolt be Li Dongsheng, a TLC csoport vezetője is, hiszen az általa 1981-ben alapított vállalat volt az első, ami a kilencvenes évek végén, a nyitás jegyében határon túl is elkezdte terjeszkedését, először Vietnamban.

A kezdetben mágneses szalagok gyártására szakosodott vállalat mára már minden ipari és vásárlói igényt kiszolgáló félvezetőgyártóvá vált, 43 kutató központtal, 10 laboratóriummal és 32 gyártó központ rendelkezik, termékei a világ 160 országában vannak jelen. A cég, ami hajdanán hasonlóan a Midea csoporthoz otthoni kiegészítők gyártásával kezdte, mára már vezető vállalattá vált nemcsak a televíziók és képernyők világában, de az okos technológiák fejlesztésében is.

Ennek kapcsán Li kiemelte, habár a cég mára globális méretűvé nőtte ki magát, továbbra is fontosnak tartják a régióspecifikus fejlesztéseket a határokon túl, ezzel is segítve azokat az országokat, ahol a vállat érdekeltségei találhatóak. A jövőbeni kihívásokról szót ejtve hangsúlyozta, véleménye szerint meghatározó lesz, hogy a kínai vállaltok hogyan tudnak alkalmazkodni az idő elhozta kihívásokhoz.

A kínai gazdaság sikeréről szólva Li Dongsheng elmondta, az első szükséges lépés az infrastruktúra fejlesztése volt, hiszen anélkül bárminemű fejlesztés lokalitásra van kárhoztatva. Fontosnak tartotta elmondani, hogy a kínai vállalatoknak nem szabad csak az exportra gondolniuk, hiszen a belső piac mára már ugyanolyan hangsúlyos lett. Ez igaz akkor is, ha a maga területén a világ második legnagyobb gyártójaként a TLC csoport legfőbb célja továbbra is a globalizáció, így ennek megfelelően növelni szeretnék jelenlétüket Afrikában, valamint továbbra is erősíteni kívánják például az oktatással kapcsolatos együttműködéseket, az ösztöndíj lehetőségeket biztosítva minden olyan országban, ahol jelen van a cég.

Gree – Dong Mingzhu

Dong Mingzhu
Fotó: MH - Brém-Nagy Márton

A tekintélyes múltra visszatekintő Gree vállalatcsoport igazgatója lelkesen ecsetelte, hogyan nőtt a vállalat az otthoni termékek palettájából globális piaci szereplővé. Ami azonban azóta sem változott, az nem más, mint hogy a cég most is minden fejlesztésével az emberek életét kívánja jobbá tenni. Aki látta például az HBO Csernobil címűsorozatát, annak nem kell bemutatni, milyen meleg van a föld alatt, a bányászok gyakran csaknem 50 fokos melegben kénytelenek dolgozni. Meglepve hallgattam Dong Mingzhut, aki arról beszélt, hogy cége egy olyan légkondiciónáló-berendezést dolgozott ki, ami képes biztosítani a 25 fokot a bányászok számára.

Az igazgató egyúttal elárulta, egy vállalat sikerességének az egyik legfontosabb kérdése, hogy önálló legyen, a felmerülő problémákat pedig önállóan tudja megoldani. „Egyedül magunkra támaszkodunk és a saját utunkat járjuk” – hangsúlyozta.

A profitról szólva a képviselő kiemelte: az nem írhat felül mindent, hiszen lehet, hogy ezzel éppen a hosszú távú jövőnket kockáztatjuk. Az alapelv változatlan maradt az indulás óta, továbbra is az embereket és az igényeiket tartjuk szem előtt, ezt pedig szeretnénk megosztani az egész világgal.

A jövő kulcsaként a tehetséggondozást emelte ki, ennek kapcsán úgy fogalmazott: „Bárhol ahol erre szükség van, ott a mi helyünk.”

Kapcsolódó írásaink