Gazdaság

Bemutatta új elektromos buszmodelljét az Evopro

A kormány támogatja az elektromos hajtású közlekedést

Bemutatták az Evopro Holding Zrt. az általa gyártott, első kompozit szerkezetű elektromos autóbuszt, amelyet  1 millió euróból, 400 ezer euró uniós támogatással fejlesztett ki a magyar cég.  A cég 30 éves granciát vállal a busz vázszerkezére. A kormány támogatja az elekromos járművek terjedését - hangzott el a hétfői sajtótájékoztatón.   

A kormány a Jedlik Ányos terv keretében támogatja az elektromos hajtású közlekedést és az ezt kiszolgáló magyar termékek exportképessé tételét - mondta Glattfelder Béla, a Nemzetgazdasági Minisztérium gazdaságszabályozásért felelős államtitkára. 

Mészáros Csaba, a cégcsoport elnök tulajdonosa kifejtette, az első - prototípus - busz megkapta a forgalomba helyezési engedélyt, és elindult az első, 25 darabos széria gyártása is. A busz áráról nem nyilatkozott az elnök tulajdonos, csak összehasonlításként említette azt, hogy egy ilyen busz a világpiacon 400-500 ezer euróba kerül.

Arra a kérdésre, hogy hol látná szívesen az elektromos buszokat, az államtitkár azt válaszolta, hogy például a bemutató helyszínén, a Budai Várban is. A vásárlás és működtetés azonban az önkormányzat dolga - tette hozzá, megjegyezve, hogy egy ilyen termék referenciáit Magyarországon kellene megteremteni.

Glattfelder Béla kiemelte, hogy a bemutatott, 64 személy szállítására képes, akkumulátorral működő elektromos busz 100 kilométeren 60 kilowattóra energiát fogyaszt, ami megegyezik egy Opel Astra fogyasztásával.

Az államtitkár kifejtette, ma 110 dollár egy hordó olaj, de a szakértők 10 év múlva ennek a dupláját valószínűsítik. Villanyáram pedig másból is előállítható, például atomból is - utalt a paksi bővítésre.

A buszt 1 millió euróból, 400 ezer euró uniós támogatással fejlesztette ki az Evopro. Könnyű, kompozit anyagból készül: a karosszéria 2 tonnával könnyebb a hagyományoshoz képest. A kompozit anyag ráadásul nem korrodál, így 30 év garanciát adnak a karosszériára.

A busz modulokból épül fel, hajtása pedig a tiszta elektromostól a dízel-, illetve gázhajtású motorral kiegészítve, a külső elektromos hajtású trolibuszig terjed.

Forrás: kormany.hu, mti.hu