Gazdaság
A fogyasztóvédelem a kormány számára kiemelt prioritás
Ez a gazdaság stabilitásának kulcsa

Rámutatott: a fogyasztóvédelem nemcsak stratégiai eszköz a magyar családok biztonságának erősítésében, hanem garanciája is annak, hogy a tisztességes vállalkozások stabil, átlátható környezetben működhessenek, fejlődhessenek.
A fogyasztás felértékelődött, így a fogyasztók védelmének szerepe is – jelentette ki.
Nagy Márton kifejtette: a várakozások szerint a GDP-növekedés hajtóereje továbbra is a fogyasztás marad, a beruházok 2025 végétől erősíthetik a növekedést. A fogyasztás éves alapú növekedése már több mint másfél éve 4-5 százalék körül alakul, és húzza a GDP-t felfelé. A kormány a beruházások felpörgetését is aktívan segíti, példaként említette a vállalkozásoknak szóló fix 3 százalékos hitelprogramot.
Felidézte, hogy a magyar háztartások fogyasztásának volumene tavaly 6 százalékkal bővült, folyóáron meghaladja a 40 ezer milliárd forintot.
Ismertetése szerint a magyar kormány több módon is igyekszik segíteni a magyar családokat abban, ha akarnak, tudjanak dolgozni. Az elmúlt években jelentős reálbérnövekedés volt Magyarországon, Európa legnagyobb adócsökkentését hajtják végre. Szeptemberben a rendszerváltás óta a legnagyobb otthonteremtési program indult – sorolta.
A hatékony kormányzati intézkedéseknek köszönhetően 2010-hez képest egymillióval dolgoznak többen, miközben az átlagbér több mint a háromszorosára, a minimálbér a négyszeresére nőtt, mintegy két éve folyamatosan nőnek a reálbérek. A magyar reáljövedelmek bővülése európai uniós összehasonlításban kiemelkedő, a legnagyobb volt az Európai Unióban 2019 óta – ismertette a miniszter.
A kormány elsődleges célja a családok, a fogyasztók védelme, ezért a fogyasztóvédelemnek lépést kell tartania az átalakuló vásárlói szokásokkal, a technológiai fejlődéssel. A fogyasztás átalakulását mutatja, hogy az áruk mellett egyre több szolgáltatás jelenik meg, illetve a fizikai tér helyett egyre több a fogyasztás az online térben. Mindkét kihívást a fogyasztóvédelemnek kezelnie kell – hívta fel a figyelmet Nagy Márton.
Részletezte, hogy az e-kereskedelem egyre nagyobb szeletet jelent a fogyasztásban, és problémának nevezte a külföldi webáruházak egyre nagyobb dominanciáját, erősödését.
Kijelentette, kezelni kell, hogy a magyar fogyasztók védve legyenek a külföldi webáruházakkal szemben is. Megemlítette, hogy a hazai kiskereskedelmi forgalom 8,3 százaléka, mintegy 1593 milliárd forint online csatornán keresztül realizálódik, és az online térben egyre növekvő a külföldi webáruházak aránya.
A nemzetgazdasági miniszter beszámolt arról, hogy a fogyasztóvédelem vizsgálja az élelmiszerárak alakulását is. Magyarországon árréscsökkentés van mind az élelmiszerboltoknál, mind a háztartási cikket árusító boltoknál. Az árréskorlátozás betartása is a fogyasztóvédők feladata, nekik köszönhető, hogy az infláció 4 százalék körüli, és nem 5-6 százalék közötti – mutatott rá a nemzetgazdasági miniszter.
Nagy Márton ismertette, hogy 2024 januárja óta az NGM feladatai közé tartozik a kereskedelempolitika. 2024 augusztusába vették át a fogyasztóvédelmet, 2025. január elsején létrejött a Nemzeti Kereskedelmi és Fogyasztóvédelmi Hatóság, amelynek ügyfélszolgálatához fordulhatnak a fogyasztók érdeksérelem esetén. Az ügyfélszolgálatnál jelenleg is 6 ezer megkeresést kezelnek.
A miniszter szólt arról is, a fogyasztóvédelem a társadalmi bizalom fontos alapja. Biztosítja, hogy a magyar családok tisztességes, átlátható feltételek között élhessenek, vásárolhassanak, a tisztességes vállalkozások kiszámítható, stabil környezetben működhessenek. Ilyen alapokra lehet építeni a tartós és erős gazdaságot – szögezte le Nagy Márton.
Gerlaki Bence, a Nemzetgazdasági Minisztérium adóügyekért, fogyasztóvédelemért és kereskedelemért felelős államtitkára a konferencián hangsúlyozta a fogyasztóvédelemben érintett szervezetek együttműködésének jelentőségét, miután a fogyasztóvédelmi intézményrendszer összetett, társtárcákat, társhatóságokat, kormányhivatalokat egyaránt érint.
A fogyasztóvédelmi struktúra módosulásának eredményei között említette az államtitkár, hogy létrejött egy közös adatbázis, megvalósult az egységes fogyasztóvédelmi jogalkalmazás a vármegyékben, megerősödött a társhatóságokkal közös ellenőrzési rendszer.
Gerlaki Bence előadásában szólt arról is, hogy az új fogyasztóvédelmi cselekvési terv kiemelt figyelmet szentel a gyerekvédelmi ellenőrzésekre. Cél, a gyermekek és fiatalkorúak testi lelki, erkölcsi és gazdasági biztonságának védelme a piacokon és az online térben. A csaló webáruházak kiszűrésére kereső felületet hoznak létre 2026 első felében.
A cselekvési tervben egyebek között az étrend-kiegészítők közös ellenőrzése, laborfejlesztések is szerepelnek. Magyarország javító-karbantartó online platformot hoz létre 2026 második felében, hogy a fogyasztóknak gyors, hiteles hozzáférést biztosítson a javítási szolgáltatásokhoz. A cselekvési terv tartalmazza az ingatlanközvetítők ellenőrzését is – jelezte az államtitkár.