Gazdaság
Energiaválság ide vagy oda, az elektromos buszoké a jövő
A tavalyi évben 519 autóbuszt gyártottak Magyarországon, és ennek nagyobbik része már elektromos üzemű volt. Fontos kiemelni, hogy nemcsak külföldi, hanem tisztán hazai tulajdonú szereplője is van az iparágnak: az Ikarus, amely a 12 méteres 120e új változatával (V4) és a 80e midibusszal érkezett Zsámbékra. A konferencia – amelyen a gyártók, az üzemeltetők, a tudományos élet és a döntéshozók is képviseltették magukat – legfontosabb megállapítása minden bizonnyal az volt, hogy a kezdeti bizonytalankodás, a sztereotípiák és a 2020-as évek két sokkja, a covidjárvány és az energiaválság ellenére az e-mobilitásé a jövő.
Az EU célja, a zéró kibocsátás elérése 2035-ig enélkül elképzelhetetlen. A pandémia előtt az üvegházhatású gázok magyarországi kibocsátásának 11 százalékáért felelt a közlekedés. A járványt megelőző évtizedben a szabályozási környezet talán gyorsabban is reagálhatott volna a változásokra – bizonyos szempontból akár elébe is mehetett volna a zöldfordulatnak, több és hatékonyabb ösztönző intézkedés bevezetésével.
Mindazonáltal az egy általános tapasztalat, és nem magyar sajátosság, hogy a covid alatti nagy leállás fékezte a közösségi közlekedés fejlesztését. Érthető okból volt egy eltolódás az egyéni autóhasználat irányába: három év alatt több mint ötvenezernyi személygépkocsi került forgalomba Magyarországon.
Ettől függetlenül az irány nem változott.
A szén-dioxid-kibocsátás csökkentése uniós és hazai szempontból is központi kérdés. Az EU 1992 óta folyamatosan szigorítja a kipufogócsőből származó szennyezőanyagokra vonatkozó előírásokat. 2021-re eljutottunk az Euro 6-os normarendszer teljes körű bevezetéséig. A már említett zéró kibocsátáshoz viszont ezt is meg kell haladni. Az előadások alapján bármennyire is izgalmas a hidrogénhajtás, a trón várományosa az elektromosság.
Ebben nagy szerepe van annak, hogy a technológia bizonyított: az akkumulátorok nem mennek tönkre öt év alatt, van gyártó, amely már eleve nyolc év garanciát vállal, de a tapasztalatok szerint megfelelő odafigyeléssel az élettartamuk meghaladja a tíz évet. Az elektromos buszok hatósugara pedig az évek során folyamatosan bővült. Mára nyilvánvaló, hogy az elővárosi közlekedésben is megállják a helyüket. Ezen a téren pedig figyelemre méltó az Ikarus és a Siemens közös fejlesztése, az e-Line pantográf, amely lehetővé teszi a járművek gyorstöltését egy-egy megállóban vagy a járműtelepen, például egy ebédszünet alatt.
Ami a beszerzési árakat illeti, a mérleg ugyan még a dízelek javára billen, viszont a hosszú távú megtérülést és a környezetvédelmi hatásokat egyaránt figyelembe véve még az európai energiaár-robbanás ellenére is megéri váltani. Nem véletlen tehát, hogy a magyarországi gyártók által készített buszok többsége már elektromos, és az Ikarus sem hazardírozott, amikor fókuszba helyezte az elektromos buszok gyártását. Sőt a székesfehérvári vállalat minden jel szerint remekül időzített, és jól lőtte be az irányt a fejlesztéseivel.