Gazdaság

Moór Gyula ötven éve az Ikarus és a magyar járműgyártás szolgálatában

Fél évszázad történelmi léptékkel mérve sem kis idő, egy ember életében pedig hatalmas. Különösen akkor, ha az egészet egyetlen cél szolgálatában tölti el, mint Moór Gyula, aki 1973. augusztus 1-jén lépett be először az Ikarus kapuján. A székesfehérvári autóbuszgyár főmérnökét a jubileum alkalmából Cser-Palkovics András polgármester és a vállalat vezetése szerdán köszöntötte a Városházán. Nem véletlenül, hiszen Benkócs Tamás, az Ikarus Global Zrt. alelnöke szerint a vállalat és Moór Gyula sorsa épp olyan szorosan összefonódott, mint Cser-Palkovics András szerint a városé és az Ikarusé.

Moór Gyula ötven éve az Ikarus és a magyar járműgyártás szolgálatában
Cser-Palkovics András polgármester, Moór Gyula és Benkócs Tamás, az Ikarus Global Zrt. alelnöke
Fotó: MH/Purger Tamás

A hűség, a szakmai tudás és az alázattal végzett munka – hangsúlyozta a polgármester – köszönetet érdemel. Ötven év pedig akkora idő, hogy érdemes megállni most egy pillanatra; emlékezni és elgondolkozni rajta – tette hozzá, mielőtt átadta a Székesfehérvár címerével és az országalmával díszített Polgármesteri Elismerő Emlékérmet az ünnepeltnek.

Az Ikarus Global Zrt. alelnöke, mint mondta, az ötvenből „csak” tizenhat évet töltött együtt Moór Gyulával, akiről kiemelte: ilyen az igazi ember, aki a hivatásának él. „Nem csak csinálja a dolgát, hanem folyamatosan képezi is magát. Fáradhatatlanul dolgozik, mindennek utánanéz – ez a profizmus” – emelte ki, hangsúlyozva, Moór Gyulát a kollégák egyöntetű szeretete és megbecsülése veszi körül. Benkócs Tamás ezek után egy emlékplakettet és az Ikarus üzemi lapja ötven évvel ezelőtti példányának reprintjét adta át a szakembernek, aki meghatottan idézte fel emlékeit.

Moór Gyula a bevallása szerint soha nem gondolkodott a váltáson, mert az Ikarus mindig új kihívással szolgált. A technológiai részlegnél kezdett, majd a fejlesztésnél dolgozott, s idővel főmérnök lett. Részt vett a 200-as család megalkotásában, a külföldi összeszerelés megszervezésében, a járműgyártás újraindításában és az Ikarus Akadémia felállításában. Pályája csúcsának, megkoronázásának pedig azt tekinti, hogy ott lehetett az elektromos buszgyártás beindításánál. Az Ikarus egyszerre a szenvedélye és a hobbija – árulta el. Pedig csak a véletlenen múlott – vagy a sors akarta így? –, hogy a vállalatnál kötött ki.

Ő maga celldömölki, a felesége bácsalmási születésű. Székesfehérvár, mint fogalmazott, ha nem is félúton van a kettő között, de „semleges” terület. Egy barátja már a városban dolgozott, tőle érdeklődött a lehetőségekről, s amikor eljött 1973. augusztus 1-je, elsőként az Ikarushoz ment be. „Rögtön ott is fogtak” – jegyezte meg mosolyogva, s hozzátette: máig elevenen él benne a kép az udvaron sorjázó 66-os Ikarusokról, melyek az 55-ös szériával együtt a kedvencei.

Ami pedig a jövőt illeti, Moór Gyula minden jel szerint továbbra sem tud, nem akar teljesen „leszállni a buszokról”.

Objektum doboz

Kapcsolódó írásaink